Undrar om nån har erfarenhet av att ha Räkor(körsbär) och ancistrus malar i samma kar?
Är ute efter nån “städare” och i min lilla håla till stad finns det inte nån zooaffär som har några vettiga snäckor.Och svårt att köpa över nätet när jag inte riktigt vet vad jag är ute efter.
Blir det räkfrossa för malarna eller skiter dom i räklingarna?
Tips/åsikter/synpunkter tas varmt imot.
Vad jag läst ska det inte vara några problem att ha de två i samma kar.
Det som kan stöka till det är väl att de inte riktgit vill ha samma temp på vattnet.
Har läst på lite , och har med kommit fram till att tempen kan ställa till bekymmer:(
Kommit fram till att dom vill ha 23-27 grader för effektiv odling.
Men är inte det jag är ute efter, så lite lägre temp kanske funkar?
Räkorna har ju ett rätt stort temp spann enligt art beskrivningen, så 24-25 grader kanske funkar till båda?
Jag har mina CB och ancistrus mal tillsammans och det verkar fungera bra.
Räkorna brukar t.o.m. gå omkring på malen då den är på botten.
Samma för mig…har ancistrus i alla kar och upplever inga problem alls med malarna och räkorna…
Enda jag stött på är att malen äter upp all mat för tex snäckor…vilket gav ett par dödsfall men det har jag avhjälpt med att ibland mata med algtabletter…
I mitt 110l finns det gott om fisk och mal men mina Amanoräkor verkar trivas ändå. Har ett stort “mangroveträd” som de lever på och nästan inget kommer in förutom dem, möjligtvis grenmalen men de bryr sig inte om honom. De var och klättrade på honom senast idag. 
Fick ett ryck igår kväll och tömde akvariet helt. Tog ut roten och skakade ned räkorna i badkaret. Svettigt, men nu (äntligen) är Amanoräkorna i ett eget kar tillsammans med ett gäng guppys och de verkar trivas jättebra! De simmar överallt och lämnar sina grenar, men fortfarande svårfångade. Eller så är det jag som är seg. 
Så varmt…?
Är det inte så att de behöver väldigt kallt vatten för att komma igång med lek?
Så varmt…?
Är det inte så att de behöver väldigt kallt vatten för att komma igång med lek?[/quote]
Jaa, så varmt och jag ser bara att dom stormtrivs
! Nu är dom ju inte vuxna än så det återstår att se om det blir yngel senare. De som inte klarar 30+ är svärdbärarna, men dom ska väck i alla fall. Sen har jag mina Scalarer som också verkar gilla värmen, men dom ska ju också väck då karet är på väg att bli ett sulawesikar. Jag har några sulawesisnäckor i karet och dom ska ha 30+ och det ska kardinalerna också ha. Sen testar jag växter i karet för att se vilka som kan tänkas trivas i värmen, ska montera Pellia på en sten och stopa ner, den ska klara 30+ har jag läst
!!
Ok, då ska jag lägga över några små Ancistrus i räk karet.
Hoppas dom är lika effektiva städare i det karet som dom är i mina andra.