Hjälp!!! I helgen satte jag i en btn slimline i mina räkkar. I det ena blev det tydligen ett pyttelitet mellanrum mellan kanten och slimlinen så tre räkor har krupit in där och nu kommer de inte ut. De har legat där i två dagar nu och jag får inte ut dem, en av dem ligger och dör nu
Vad ska jag göra??? Har försökt att lägga små matbitar i den lilla springan men det hjälper inte. Bakgrunden är fastsatt med silicon.
Om du orkar och kan är det väl att tömma akvariet och tillfälligt ha räkorna i det andra karet medan du smetar silikon runt om de otäta kanterna i det tömda/rengjorda karet…
Ja, tråkiga är nog att det inte finns något att göra förutom att riva bort hela slimlinen. Speciellt räklingar brukar kunna försöka krypa in överallt där dom kommer åt. Därför det är viktigt att silikona längst med sidorna på slimlinen då räkor alltid hittar ens små fel man gör. Pratar av egen erfarenhet med en slimline och ett shrimpset 20, rivde bort den tillslut och gjorde om då jag ledsnade på att dom flesta räkor var bakom bakgrunden hela tiden.
Nu vet jag inte hur du fäste den i sidorna men det ser inte ut som det är något silikon där?
Man får ju hoppas att dom hittar tillbaka samma väg dom hittade in men det är väl inte så troligt.
Det här är efter jag gjorde om. Jag passade på att göra ett bakgrundsfilter på samma gång så därför det är filtersvamp längst ned. Min räksäkring som du ser är silikonsträng längst med på båda sidor och strött rådasand över.
du behöver inte ta bort bakgrunden, töm karet och låt det torka. Dra en väldigt tunn sträng svart eller transparant silicon i sprickan vid sidan. Låt torka ett par dagar fyll upp igen.
Ta den tunnaste kniven du har eller rakbladskniv och skär loss den. Jag har inga sånna där bakgrunder i mina kar, vet inte varför heller men det kan nog ha med de där skrymmande Back of Nature bakgrunderna att göra som tar upp halva karet, helt sanslöst idiotiskt:)!
Slimlinen tar minimalt med plats. ( Ca 2 cm bred ) Den är lite skrovlig så räkorna gillar att sitta där och plocka.:thumbs:
Jag tycker det är snyggare med slimline än fotobakgrunder.
Vill man ha pump och doppvärmaqre bakom måste den själklart flyttas fram lite ( 5cm tommrum + 2cm slimmline = 7cm stulna av akvariets djup:hehe:) Värt det ibland!
Slimlinen tar ingen plats alls nästan. Bara 2 cm. Så det är absolut värt det tycker jag
Har tömt ena karet nu och har tömt andra till hälften. Lyckades suga ut en räka som hittat till kanten och satt sig just där det är en liten glipa. Tog slangen och sög ut den helt enkelt. SKÖNT!! Men två är kvar, den ena bakom bakgrunden och den andra i kanten nere i hörnet och det finns bara en glipa men jag får dem ju inte att gå upp dit Vet inte hur jag ska få ut dem utan att ta bort bakgrunden. Väntar någon timme till och ser om de flyttar sig annars får jag väl ta bort den helt enkelt.
Kan inte fatta att jag kunde vara så dum och inte tänka på detta tidigare
Jag vet att den inte tar någon plats, men hur kul är det att ha kar som ser exakt lika dana ut i bakgrunderna då, inte roligt alls faktiskt:roll:!!
Jag har fotobakgrund, men den är så naturtrogen att fiskarna tar helt fel och försöker ta sej in under håligheterna, nää skulle jag fixa en bakgrund så skulle det helt klart vara en bakgrundslåda faktiskt:D:D!!
Sådär, fick ut alla utom en, som lyckades fastna totalt och dog De andra som jag lyckades få ut dog efter några timmar de med. Stressade antar jag.
Nu är karen siliconade på sidorna, och är fyllda med vatten och räkor igen. Några räkor hade dött i spannen dessvärre, har väl blivit för många flyttar för dem tänkte jag.
Men när karen var fyllda igen kollade jag nitriten för säkerhets skull och det var KNALLROSA!!! Mitt test går bara upp till 3,3 och det var mörkare än så…
Så jag bytte 50% av vattnet och mätte igen, fortfarande 3,3. Tänkte vänta några timmar och byta 50% igen. Antar att det blivit så av att stå still i spänner i över ett dygn.
Skit också. Har verkligen haft otur med det här känner jag. Förlorat många små räkor nu och rejält många räklingar är försvunna.
Önskar att jag gjort rätt från början så hade det här aldrig hänt
Fick tips i en annan tråd att inte röra upp botten då det frigörs slam (nitrit/nitrat). Ämnet var att dela/dra upp växter. Har du tömt hela karet så är det nog oundvikligt att det rörs upp dummheter (tom tungmetaller som beredningsmedlen har fått att sjunka) från botten. Vattenbyte och beredningsmedel är nog vägen att gå. Måste räkorna tillbaka direkt eller kan de mellanlanda nån annan stans medans karet "lägger"sig ?
Men jag kör vattenbyte ikväll igen och imorgon bitti igen. Bytte ju 50% för några timmar sedan och det hjälpte ingenting… Mätte nu igen och jag tror att easylifen hjälper lite för det hade sjunkt till mellan 2-3 ca
Hann verkligen silikonet härda ordentligt? Det behövs ett par dagar minst tills det slutar lukta helt. Det kanske är nåt från silikonet som strular (och/eller nitrit) akvariesilikon är ättiksbaserad om jag inte missminner mig, men kanske även annat mindre bra kan laka ur ev ohärdat silikon.:scratch:
kvittar om du använt lite lite silikon det kan omöjligt redan ha hunnit härda… så det kan vara en stående faktor till att djur dörrr nitrit/nitraten beror ju troligtivs på att karet är helt nystartat… ett kar som är 1 vecka 2 veckor. är fortfarande i nystarts fas och slänger man i räkor då direkt och får nitrit/nitrat så kolllar dom troligtvis vippen… därför man ska köra in det sakta med fisk först om man inte har pålitligt vatten och inkört filter sedan innan.
Jag hade inkörda filter som jag haft i ett annat kar för att köra in dem och jag använda delvis akvarievatten och delvis nytt vatten så uppstarten är helt i sin ordning. Dessutom kramade jag ur filter ur några av de andra karen i de nya när jag fyllt dem.
Men så tog det bara två dagar så upptäckte jag räkorna som fastnat så då tömde jag karen och så fick de stå i hinkar i 2 dygn och det är där nitriten kommit antar jag.
Siliconet fick härda i 1½ dygn, det stod 24 timmar på paketen så det ska väl räcka (?)
Mätte nitriten så fort jag fyllt karen (så jag mätte inte i hinkarna) så det är antingen vansinnigt hög nitrithalt fast räkorna är pigga och mår bra eller så är det siliconet som gör något mysko med nitrittestet??