Räklingar, hur stora vid leverans?

Hej!
Är helt ny här och ny med räkor med, men försöker snappa upp det mesta!:wink:
Det jag nu undrar över är när och hur gamla/stora bör räklingar vara innan man säljer iväg dom?
Med vänlig hälsning,
Jenny

Över 5mm tycker jag. Jag brukar skicka när dom är mellan 5-8 mm, då anser jag att dom klarar resan bäst.
Ju äldre dom blir ju sämre klarar de resan samt nya vattenvärden. Så fullvuxna djur samt dräktiga honor bör man undvika att skicka.
Och de lever ju heller inte så länge så det är väl alltid kul för köparen att få räkor som lever mer än ett par månader.

Okej! Ja jag har ett litet gäng som växer så det knakar just nu och har redan börjat få färg! Skulle väll uppskatta dom som knappt 5mm… Så kanske ska vänta med att sälja iväg dom någon vecka eller två så dom får växa på sig! :slight_smile:
Men hur snabbt växer dom egentligen? Förstår att det beror mkt på mat, näring, vattenvärden och miljö men vissa är mkt mindre än andra! Finns det någon tummregel på hur stora dom är vid viss ålder? :slight_smile:
Tack för svar!

efter ca 3 månader är de könsmogna och runt 1,2-1,5 cm om de får ordentligt med mat och inte går i för kallt vatten.

Okej! Då e jag med! Tack! :slight_smile:
Mina går i ett 100l kar och där i håller jag runt 24-25grader! E det för varmt kanske?

Beror ju lite på vilken typ av räkor du har, en del vill ha varmare och en del kallare. Och några anpassar sig prima oavsett.

Har bara körbär än så länge!

Då är tempen bra. Det är dom där räkorna som anpassar sig. :hehe: