Räkköp utomlands

Hej alla.

Ni som köper räkor utomlands, vilka hemsidor går ni in på förutom aquabid.com?
Jag är ute efter lila tigrar, blue pearl & dom nya som kallas kardinal & vill gärna ha tips utav er vart man kan få tag i dom.

Mvh Eva

Hejsan Eva!
Kolla in i länkarkivet uppe i menyn, finns lite smånyttigt där.
http://www.redbee.se/forum/links.php

Angående Kardinalräkor så finns det en sida som heter Mimbon bland länkarna, de är en stor importör av dessa nya räksorter från Sulawesi. Evus här i forumet hade mejlat dem och frågat efter pris och de kostade runt 20€ per räka. De kostar annars runt det dubbla i andra affärer och webbutiker.
Finns en tråd här om det: http://www.redbee.se/forum/viewtopic.php?id=221

Sulawesiräkorna (Kardinal och några andra arter) sälja hos www.planetinverts.com i deras egna affär.
www.fashop.de hade också, men några från Sverige som jag pratat med har inte haft så bra resultat med dom (inkl. mig själv). Flera döda djur under frakten.

Hej igen.

Tack för svaren! Har kollat igenom sidorna nu & fastna för dom gröna räkorna. Ska ta & beställa ett gäng av dom. Måste bara fixa till ett akvarium först :wink:

Mvh Eva

Bra val! De gröna är jättetrevliga :slight_smile:

När jag köpte gröna utomlands ändrade dom färg när jag satte ner dom i mina kar här hemma :S
Beror säkert på vattenvärdena, men dom blev brun-röd-gröna istället. Lite tråkigt. Jag tror det är bättre att köpa gröna räkor från en affär i Sverige, med liknande vattenvärden.
De gröna räkorna är väldigt blyga och mesiga, så man ser dom inte lika ofta som sina andra räkor.
Men dom är otroligt fina när dom får sin rätta färg och har ett helt eget akvarium! :slight_smile:

Fast jag har köpt mina gröna från Tyskland, kom i ph7,5 har jag för mig. Inte riktigt vad jag har men de har ändå alltid varit gröna. Ynglar av sig som sjutton och ynglena växer snabbt som tusan.
Blyga? Nu har jag visserligen ingen fisk i det karet men nog skulle jag säga att de gröna är mer framåt än många andra räksorter. Framåt och tar för sig. Ska man flytta några växter eller så så har man strax ett gäng på händerna som undersöker nyfiket.

Så det där är nog olika :wink: