Nu skall jag köpa helt nytt akvarium, hur länge innan jag kan släppa i räkor (tänkte mig white pearl eller blue pearl) från att jag startat upp akvariet med vatten o allt?
Gör det nån skillnad att jag troligen har i fiskarna redan första dagen (endler)… ? Kommer delvis använda gammalt akvarievatten från fungerande akvarium.
Hur många dagar/veckor skall jag vänta tills jag har i räkorna?
Måste bara köpa akvariet först… Har bokat på Akvarielagret!
Är lite sugen på båda, så kanske jag ordnar ett akvarium till framöver så jag kan ha båda… Hade white pearl innan o körsbär o cr i var sitt akvarium, men gillade wp bäst
Har köpt akvariet nu, och det bor snäckor o fiskar i det…
Bör jag skaffa nån trärot eller nåt extra gömställe till räkorna? Nu är akvariet nystartat, men det kommer att växa igen ganska bra framöver, det gör alla mina akvarier… Väntar ett tag med att köpa in räkorna…
Det finns en rad olika rötter Min favorit är mangrove, eller vad som säljs som mangrove i affär (det är kanske inte alltid det faktiskt ÄR mangrove). De är porösa och man kan se att räkor och övriga invånare kan plocka loss småbitar och käka. http://www.akvarieshopen.com/images/1360014_S.jpg
Redmoore / Red moor: Snirklig och ibland ljus träsort. Stenhård. Räkor och malar kan inte äta utav dem. Färgar vattnet otroligt mycket här hemma, men är ändå min favorit (jag menar, kolla in skönheten!). http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/18/185000.jpg
Dessa tre sorter har jag Det finns fler sorter som andra gärna får introducera.
Mopani är ingen mangrove, den är stenhård och tappar också färgen med tiden och blir helt mörk i vatten.
Redmore eller vinrankerötter som det egentligen är är hårda men ruttnar på något år i vattnet, de blir också mörkare med tiden.
Mangrove är min favorit en gammal klassiker, kommer du i håg den stora jag köpte av dej Daniella, den har åkt i 250L karet nu efter att min jättestora redmorerot åkte ur:thumbs:!!
I små kar brukar jag ha mangrove eller driftwood med massor av håligheter i, i hålen kör jag ner olika växter och mossor, iden kommer från Anette, man kan fästa mossa i de rötterna utan att behöva binda fast dem:thumbs:
Jadå Vad roligt!
Jag gör samma sak. Ibland sitter jag först med en kökskniv och gör hack i rötterna, som jag sen pregar fast javaormbunkar, mossa och anubias i. Jättesmidigt.