Räkförsäljning till djuraffär?

Har planer på att starta upp ett räkkar och pratade därför med djuraffären om de var villiga att köpa räkor senare så jag inte blir stående med alldeles för många djur.

De sa att de gärna köpte allt jag kunde ge dem, MEN med förutsättningen att räkorna föds upp i hårt kranvatten utan bottensubstrat för annars kommer räkorna bara att dö hos dem för de har inget kar inrett för enbart räkor.

Det känns väldigt konstigt att föda upp räkor i förhållanden som inte är optimalt för dem och som eventuellt tar död på dem för att kunna bli av med räkorna senare.

Ska jag strunta i djuraffären? Hur löser ni “problemet” med för många räkor? Har bekymmer med värk och har svårt att ta mig till posten osv. för att skicka iväg räkor eftersom jag inte har bil i nuläget.

Tacksam för tips och råd :slight_smile:

Om de inte har något eller planerar att ha ett kar för enbart räkor känns det inte som att det är något att satsa på. Släpper de ner räkorna tillsammans med fiskar blir det inte många räkor kvar.

Det går sälja privat om du får för många. Beror givetvis på hur stort akvarium du har också.

Kan de inte fixa ett kar till räkorna skulle jag heller inte sälja till dem, det finns inte många räkor som klarar det där särskilt inte vattnet, att gå i ett bart kar funkar men de måste ha något att klättra på och vatten som inte har på tok för högt Ph och Kh.

Strunta helt i djuraffären, de får dessutom inte köpa in från privatodlare.

Sätt ut en annons på blocket eller här om du vill sälja, har du svårt för att transportera dig är det bara att sätta ut “upphämtning skickas EJ”

Tack för hjälpen!

[QUOTE=Koneko;101671]Har planer på att starta upp ett räkkar och pratade därför med djuraffären om de var villiga att köpa räkor senare så jag inte blir stående med alldeles för många djur.

De sa att de gärna köpte allt jag kunde ge dem, MEN med förutsättningen att räkorna föds upp i hårt kranvatten utan bottensubstrat för annars kommer räkorna bara att dö hos dem för de har inget kar inrett för enbart räkor.

Håller med tidigare talare
Hade inte litat mycket på en djuraffär som inte tar hand om djuren och ger dom det dom behöver
Dom kanske blandar ciklider med guppy ? :slight_smile:
Varje djur skall ju skötas efter sina förutsättningar
Vad händer om du gör som dom säger och kunden köper i affären och har läst på och ger djuren vad dom skall ha
Och djuren dör
Då kommer affären att säga att det var ditt fel för du har dåliga djur och skylla allt på dig