Hej Hej
Är det nåt av er som mata era räksynger med räkfoder i pulver som ha gått ut bäst före datum?
ärlig svar tack
MVH
Hero
Hej Hej
Är det nåt av er som mata era räksynger med räkfoder i pulver som ha gått ut bäst före datum?
ärlig svar tack
MVH
Hero
Hur långt över BF, och hur har fodret förvarats?
Jag har en “Dennerle CrustaGran” som har bäst före 02-2013 om jag nu inte minns helt fel så var den oöppnad (folie under locket) till sommaren 2015. Burken står och har nog alltid stått i skåpet under akvariet, mörkt och utan sol.
Använder den som mat i “sälskaps akvariet” där det bor Endler och Neocaridina Davidi räkor, fiskarna, räkorna och sniglarna äter den med god aptit.
Dom får såklart annat foder också, som inte har gått ut. Då mest “natur” foder av olika slag. Nu när jag kollar så finns det inte något bäst före på påsen med SnowFlake som jag köpte förra veckan.
\M
Jag köpte BETA-G för 2 veckor sen, en del räkor dog föra vecka så börja jag kolla tillbaka vad jag ha gjort under dessa tider.
Det enda konstig är att jag mata mina räkor med det nya foder och titta jag på förpackning så är bf datum ha gått ut 08/2013. Det är därför jag fråga er som ha vart med länge.
Hero
Köpte du i en affär, så byt! Näringsämnen bryts ner med tiden. Så även om det ej är farligt kan det vara kass näringsmässigt.
Funderade lite på det här i natt, när allt är tyst runtomkring så jobbar hjärnan för fullt…
Så jag hittade detta om det nu är denna du köpt, gäller nog även dom flesta betaglucan produkter.
Framför allt det fet stilade, som om du matat varje dag så finns det nog anledning att tro att orsaken är denna.
Pro Shrimp’s comment: Beta-G or Betaglucans is an immune booster. Reducing and preventing the risk of bacterial infections in shrimp and fish. We’re using Betaglucans (Beta-G) once every 1-2 weeks in all our tanks. Do not use it too often otherwise you might stress the shrimp too much. We need the immune system on alert, but not overstretched. Betaglucans pretend that an infection is present, that way training and keeping the immune system active.
Genchem Beta-G is an economical alternative to products like Glasgarten Betaglucans. A 50g package will last you for ages. As usual: do not overdose!
\M
Det var en lång natt så jag hittade lite till om Betaglucans, borde nog träna mer på att sova. Men informations insamling, problemlösning/felsökning och allmänt spånande om orsaker och verkan är det jag gör (arbetsskada :shock:)
Men i denna tråd diskuteras lite om dödsfall vid användandet av immune boosters" http://www.plantedtank.net/forums/88-shrimp-other-invertebrates/591289-what-shrimp-products-do-you-use-3.html
[QUOTE]
Originally Posted by MsNemoShrimp View Post
I have seen more than a handful posts that someone would experience some shrimp death after dosing “immune boosters” such as Borneowild Shield, BT-9, GlasG Immuno, etc.Would anyone know as to why that’s the case?
probably over dosing the products and causing huge swings in the water parameters. most directions on any products is usually way too much.[/QUOTE]
Har mer information som jag tänkte slänga in i tråden, men tydligen ska vi ha middags gäster och jag ska visst laga maten :woah: men jag hinner med en sista länk innan jag får dra på mig kockmössan.
En fakta tung sida om Betaglucans, http://www.advancedaquarist.com/2003/9/aafeature
Där står bland annat
Studies with animals suggest that the optimal oral dosage of beta glucan is in the range of 0.4-1.5 grams per 100 kilograms of body weight per day.
och skeden som följer med GlasGarten Betaglucan rymmer 1 measuring spoon = about 0.7g så det är små doser vi pratar om.
\M