Räkchampionat i Tyskland 2010

Tänkte se vilka som ska ner till Tyskland under husdjursmässan där den internationella räktävlingen hålls.

Finns det några bra zoobutiker som man kan besöka som säljer skaldjur i Hannover eller i Hamburg?

Tänkte köra från Sthlm till Malmö på fredag.
Sedan vidare till Hannover på lördag.
På måndag blir det en trip till Hamburg.

:woah:

Black tiger…eller red tiger…

Någon som har här bland oss??

Skall ner dit med Zoopet-väst gänget, hoppas verkligen vi kan besöka de “tyska räkodlarbröderna” :slight_smile:
I övrigt är inte resan planerad i detalj ännu tyvärr

Kul, då ses vi på mässan!

Räkmackan skulle kolla upp om vi kunde besöka bröderna med.

JISSES!
Jag har skapat storm ang räkmässan i Hannover. Det stora elefanterna i räkvärlden är upprörda, med rätta :shock: :shock:
Men men ställer man inga frågor får man inga svar :slight_smile:
http://www.shrimpnow.com/forums/showthread.php?t=4789

Nä, men det känns inte så seriöst när de inte ens kommer med information på engelska när det är en internationell tävling. Sen så verkar de inte ha ordnat transporten för räkorna speciellt bra verkar det som.

Läste på Zpets artikel från förra året om hur grumligt det var i akvarierna också.

Så vad finns det att fynda på mässan eller andra butiker i tyskland?
Ska kika efter några roliga nanoakvarier tänkte jag. Behöver dekorera nya kontoret nämligen. Fluval Edge borde vara mycket billigare där?

Haha, härligt! Läste igenom tråden, tänk att det inte var en smidigare organisation på det hela, trodde jag verkligen, nog för att det är en ickekomersiell tävling men jag jobbar också ideelt inom scouterna och det är en betydligt smidigare organisation uppenbarligen =)

Skall du ställa upp? Hade varit väldigt roligt att se svenska räkor på en internationell räktävling! :smiley:

Nä, jag ska inte tävla. Så bra räkor har inte jag.

När jag tänker efter har jag nog inte sett ditt/dina räkkar faktiskt! Kanske om du postat någon bild i bloggen men inte mycket mer, visa oss!

Frågan var faktiskt riktad till Räkmackan, men du postade ditt inlägg innan mitt kom dit :stuck_out_tongue:
Han ställde ju frågan om var man kan anmäla sig på ShrimpNow.

Nä, men det känns inte så seriöst när de inte ens kommer med information på engelska när det är en internationell tävling. Sen så verkar de inte ha ordnat transporten för räkorna speciellt bra verkar det som.

Läste på Zpets artikel från förra året om hur grymligt det var i akvarierna också.

Så vad finns det att fynda på mässan eller andra butiker i tyskland?
Ska kika efter några roliga nanoakvarier tänkte jag. Behöver dekorera nya kontoret nämligen. Fluval Edge borde vara mycket billigare där?[/quote:38ej885p]
Ja, det var tydligen otroligt grumligt förra året som du säger, men den tabben lär de väl inte göra om iår igen hoppas jag verkligen! Vill ju kunna fota i karen utan att det ser ut som om jag hält mjölk i det!

Teknik brukar ju generellt sett vara billigare i Tyskland, frågan är hur det är med “märkesvaror” som Fulval nog ändå får klassas som, tror inte de kan pressa ner det så mycket men man får ju hoppas på det :slight_smile:

Ah, ok.

De räkor som finns på bloggen är tyvärr antingen sålda eller så är dem bortadopterade innan flytten.

Jag har just nu ett akvarium med 2 sorters Sulawesiräkor, ett kar med CR och Cb från Arek, och ett med Golden eye tigrar och svarta tigrar.

diy-projekt/mitt-sulawesi-med-led-belysning-t1032.html

Jag ska kolla efter CO2 anläggning till nanokar. :slight_smile: och blå “Jumboräkor”
Nej tror inte jag skickar ner några räkor till Tyskland och åka ner redan på torsdagen kan jag inte. Förhoppningsvis så är det mer ordning nästa år.
Sen att det kostar 20 euro om man vill ha tillbaks sina “egna” räkor är med dåligt. Om man lämnar sina räkor till auktionen betalar man 10 euro men man får ingenting själv av inropspriset, helt absurt, pengarna går till någon Tysk räkförening som jobbar som volontärer på mässan. Iof kanske bra de får någon lön men inte riktigt kul att tävla med sina absolut “bästa” räkor och sen skänka bort dem eller betala 20 euro för att få de tillbaks.

Jag hoppas kunna åka ned med ett gäng danskar, ska se om jag fått svar strax. Vi åker förhoppningsvis ned på fredagen och hem på söndagen. De verkar vara på hugget, så jag tror det blir en del besök i butiker runt om i krokarna (men det finns ett aber, de flesta med butiker i närheten är på mässan så det är inte säkert att de har öppet).

I övrigt är det najs att inte ha en för planerad resa, det ger öppningar för snack med folk på mässan samt “akutbesök” hos folk som har skoj grejer. Har gjort en liknande resa i Tyskland för längesedan, då fick jag fatt i Amano-räkor till det facila priset av 100 kr/st (då fanns de inte i Sverige).

Annars är det nog en del grejer att fynda på mässan. Har en hel del saker i baknacken som jag gärna vill lägga vantarna på och för en gångs skull hyfsat fet plånbok. Hoppas nu det blir av bara!!

Har du plats i bilen annars, Johnny?

Hilsen,

/P

Jodå, det finns plats i bilen.
Men jag åker som sagt från malmö till tyskland på lördag. Sedan hem på måndag.
Egentligen vart det tänkt fre till sön. Men då hinner man inte besöka några odlare. Så det blev lörd-mån istället.

Jo, läste vilkoren på sidan du länkade till. Men jag uppfattade det som att om man lämnar dem till auktion kostar det dig 10euro att ställa upp men jag antog att du givetvis skulle få pengarna du håvade in på räkan, allt annat är ju absurt! Men att betala 20euro för att ställa upp är väl däremot inte så illa farligt iom att det ändå är världens största räktävling? Omän klantigt organiserad…

Det med att man skänker utställningsdjuren till arrangerande förening är kutym hos bland annat killifolket. Jag tycker faktiskt det är positivt, men förmodligen mer positivt hos killioterna än räkfolket. Dels får arrangörerna (som nästan alltid jobbar ideellt) in lite cash och därmed lön för mödan och dels finns chansen att sprida verkligt bra fisk/räkor till fler folk - dvs hobbyn expanderar.

Jag greppar att det är irriterande om det verkar klantigt arrangerat, men går ändå lite i försvar här. Jag har varit med och arrangerat akvarieutställningar i MAF, och det är helt enkelt ett jämrans jobb. Mycket som ska klaffa, och allt på ideell basis. Tror ett internationellt räkchampionat är några resor värre att ordna fram. Vi får hoppas att de lär sig till nästa gång. Jag är fullt beredd att hellre fria än fälla kring ideella sammanhang iaf.

Johnny, låter bra!! Verkar som om det har klaffat med danskarna ändå, har precis stämt av mailen. Åker ned på fredagen och hem på söndagen. Ses där, hoppas jag!!

Hilsen,

/P

Snacka om att slänga in ett veaträ… :smiley:

Snacka om att slänga in ett veaträ… :D[/quote]

Jo, fast nu blev det fart :slight_smile:
Jag har mailat arrangörerna 3 gånger och verkligen bönat och bett att de ska informera om vad som gäller om man vill ställa ut, de har inte ens svarat på mina mail :frowning:
När jag sedan lade ut det här på Shrimpnow och Imke från Shrimp-attack svarade blev det fart. Dagen efter var all info ute på den officiella sidan. Hoppas nu bara det funkar att skicka räkorna till Tyskland utan en massa problem med Tullen där.Det hade varit väldigt tråkigt för tävlingen och kommande tävlingar.

Man borde kanske ha tjatat lite med tullen innan och förberett dem på att paket addresserade till dem måste fram fortast möjligt, men det kanske de har gjort.

Iom. att det hände grejer direkt när Imke blev angagerad men ingenting när alla “vanliga odlare” hörde av sig tycker jag fortfarande är rätt dåligt, men det lär nog inte hända igen nästa år :slight_smile:

Videoreportage från förra året(tyska):

http://www.aquanet.tv/Video/133