Från en dag till en annan så har några stycken vuxna räkor försvunnit, helt gått upp i rök. Ett litet mysterium för mig som är ny med räkor.
Vad är det mest troliga? Har de krypit ur akvariet genom matningshålet som förövrigt är 2cm ovan vattenytan eller har de dött och kadavren blivit uppätna av de andra?
Om de nu dött. Hur gamla blir körsbärsräkor? Man undrar ju om det är av ålder eller om det kanske är temperatursvängningar som spökar.
De ska nog leva i minst 1-1.5 år iaf. Ibland tycker man att de blir färre och färre, men räkor är så pass bra på att gömma sig så var inte förvånad att de bara har hittat ett bra gömställe.
Räkor brukar äta upp andra döda räkor, men ifall du inte har flera 100 hungriga räkor så borde du hinna se de. Eller har du fiskar med räkorna? Isåfall kan kroppen försvinna snabbare.
Hur många? Köpte in 10st varav 2 inte klarade inkoppningen och därefter har jag fått en kull räklingar.
Så beståndet är(var) 8 vuxna + 10-15 småttingar. 5 av de stora har gått upp i rök.
Mkt växter? Njae sådär lagomt, tillräckligt för mig att få insyn men tillräckligt för att de ska kunna gömma sig för andra invånare i akvariet. Bedöm själv (ser lika ut nu som då ungefär bortsett från att där är ett yngelsäkrare filter och att riccian är nedtrimmad ganska nyligen).
Akvariet i sig ligger på 10L, så det är alltså inte frågan om jätteytor att gömma sig på.
Det enda dom kan krypa under är roten som de andra mossorna är fäst på. Riccian är bunden med nylonnät över stenar och chansen att de skulle ta sig in där är minimal då den är tajt sydd och sömmen är neråt.
Ne, det såg inte ut å vara så många gömställen. Fast så snabbt ska de ju inte ha hunnit äta med så få räkor. Ifall de har hoppat ur så brukar de finnas i närheten uttorkade så det här är ett mysterie.
Testa svälta de i 2-3 dagar och mata med en lite större bit maltablett eller nåt liknande som är tillräcklig stor så att en räka inte kan simma iväg med det. De kanske dyker upp från ingenstans.
Har inte kunnat se nån rymling utanför. Enda jag kan tänka mig om de inte blivit uppätna i sitt eget akvarium är att de tagit en promenad ner i det stora akvariet som står under och eventuellt blivit fiskmat.
Får testa och locka fram dom som ni säger. Annars är det ju bara att acceptera faktum. Får vara glad att jag hann få en kull på dom iaf.