Räk Yngel

Sent i går natt såg jag ett crystal red yngel klättra på silikonet :smiley:
Det kändes som evigheter när honan gick med rom men ÄNTLIGEN!
Än så länge så är det 4 räk yngel jag har sett :stuck_out_tongue:

Men hur många brukar dom få `?
Roligt att dom trivs i alla fall för 2 honor till bär rom.
Har köpt ett 100 Liters kar som jag ska flytta dom stora till för ynglerna är ju jätte små xD
så dom blir svåra att fånga ^^,

Men har läst att färgerna blir bättre om man blandar crystal red med crystal black stämmer det?
För i så fall köper jag några crystal black när 100 Liters akvariet är i gång sen :slight_smile:

/// Patrik Nordlöf

Det där med att färgerna blir finare om man blandar in crystal black i crystal red-stammen har jag oxå undrat över. Kan det inte bara vara så att man därmed blandar in “nytt blod” i stammen, och att inblandning av nya crystal red av en annan stam kunde ha samma effekt?

Eller vad tror ni?

Grattis till yngel!!!

Det ska nog vara runt 10-25st beroende på hur många som ens överlever de första dagarna. Ynglarna verkar vara extra känsliga de första veckan.

Att blanda i Crystal black så det blir bättre färger har jag också hört. Vet dock inte om det är sant. Lite svårt å hålla koll på alla ynglar. Men själv känns det bättre att ha i svarta med för de svarta är ju ändå närmare VF än de röda.

Jo då man får en rödare ton på de röd CRna med inblandning av svarta CR men man får rödtoniga svarta med, vilket inte e helt fult heller.

Tack för svaren.
blir nog några Crystal black sen när nya akvariumet är igång.
Men kan dåligt färgade ge bra färgade avkommor?
eller är det större chans att dom blir “finare” om man har bra färgade räkor från början?

BTW:
Johnny köpte du några räkor på aktionen?

Nä, köpte bara hem massa växter. Blev nöjd. Jag och Ralp ropade hem en stor påse “riktig” javamossa för 40kr.

http://aquamoss.net/Singapore-Moss/Singapore-Moss.htm

Kallas för Singapore mossa nu för tiden.

Ok.
Satt och väntade på att att räkorna skulle ropas ut men så länga var vi dock inte kvar.
Behövde hem…
Köpte 3 ciklider varav en dog :S
men en en påse java ormbunke blev det i alla fall,
Riktigt fina så nu har jag nästan täckt hela botten i malawi karet xD