Räk foder

Hej. Har precis köpt totalt 14 räkor. Av crystal black och red.
Var nere i djuraffären o köpte mat till dem men hur mkt ska jag mata och hur ofta? blir ett kryddmått bra eller är det för mycket?

Tacksam för svar. Nybörjare på detta

Vad är det för mat, är det granulat eller små sticks eller vad:)? Matning är nog lämpligast varannan eller var tredje dag och givan beror på vilket slags foder, det är bättre att mata lite för lite än för mycket:)!!

Köpte en påse på akvarieaffären med flera olika slags fiskmat i mycket små bitar och små alg tabellter. Ska köpa riktig mat på internet nu men det var bara en nödlösning? vad för något borde jag köpa?

Ge bara 1/2 kryddmått inte mer, kolla på Ebishop, finns mycket att välja på där av bra käk:D!!

Ibland är det svårt att mata så få räkor och inte övermata.
Som Peckolita sa så är det bättre att mata för lite än för mycket.

Jag tycker det är enklast om man har några snäckor i karet som kan städa upp överbliven mat som räkorna inte äter upp. Man kan ha äppelsnäckor och elefantsnäckor om man inte har lågt ph-värde, i så fall kan man ha posthornssnäckor!
Mina räkor ger jag ingen “specialmat”! De äter alger, broccoli, spenat, ärtor, flingmat, algtabletter och ibland räkor (kanibaler!) och de har vacker färg både cr och cb, körsbär och rainbow! :smiley: