Hejsan, har setat och tänkt ett bra tag på att det inte finns några räkböcker ute i värdlen iaf inte på svenska som jag har sätt?
Menar det finns folk med kunskap överallt, det finns köpare och kanske en hel del kulor att tjäna?
Nu kanske jag är ute och cycklar och det finns miljonvis med böcker där ute men jag har inte hittat nån? Ja internet finns mycket info på men handlar mer om nostalgi för mig, att kunna sitta och läsa på kvällarna om nått som verkligen brinner för!
Det du skriver är helt rätt, i Sverige finns inga räkböcker överhuvudtaget än som jag känner till. Jag har gått igenom en hel del räkböcker på Tyska, engelska. Vissa av dem är ganska bra, andra är direkt felaktiga. Det är en rasande utveckling just nu inom räkhobbyn.
Nya sorter och odlingsmetoder tillkommer hela tiden.
Även graderingen tror och hoppas jag snart skall bli samma i hela världen.
Får jag bättre tid framöver så är ett av mina mål att skriva en bok på svenska om räkor.
såg att krister på akvarielagret i bromma hade ett fåtal böcker, dock på engelska.
det var faktiskt rejält up to date då det var bla kardinaler med.
priset kommer jag inte i håg.
om du skriver en bok så R_Ä_K na med att jag köper.
Låter mycket bra! Ser även jag fram emot framtida bok.
Jag har börjat kolla runt lite mer seriöst på utländska räkforum och måste bara säga att du “Räckmackan” verkligen ligger långt fram även internationellt. Det känns extra kul att du tycks stå för en öppenhet som tycks vilja driva fram räkintresset/kunskapen här hemma i Sverige. :beg:
Han ser inte ut som en guru i alla fall, föreställer mig en guru som redigt tjock och med en allvetande filosifisk stil. Fick inte det intrycket av dig de sekunder jag skymtade dig på mässan
Dock får jag hålla med om att räkmackan är vår svenska räkguru, även om han förnekar det!
Köpte en räkbok på tyska nere i Hannover, den var hyfsat up-to-date (2008). Instämmer annars med Räkmackan, det är ett rasande tempo i utvecklingen. Att ha en bok up-to-date håller nog inte länge…
Vore najs att ordna ett föredrag om Cris Lukhaup kommer till Sverige. Tror det kunde intressera en del.
Annars är Räkmackan en skön lirare, så är det bara!!
Herregud vilken tråd det blev:) . Jo som jag förstått så är räkmackan den rätta för detta jobb när och om orken och tiden finns.
Det jag framfört allt skulle vilja ha i en bok är olika graderings tabeller inte bara svenska standarden och även en osalig blandning utav räkor! Och få en bok tryckt är inga problem alls! Om hjälp skulle behövas så har jag nog en och annan kontakt som kan hjälpa till i framtiden;)
Om jag är den rätte vet jag inte, jag måste hitta en “spökskrivare” först
som alla kända författare använder
Att lägga ut alla olika graderingstabeller skulle fylla en hel bok bara det,Den graderingen jag gjort här på redbee är i stort sett den som alla länder använder
(utom Tyskarna). I vissa länder skiljer graderingen lite på S+,SS
Jag vet inte riktigt om jag kan fylla en hel bok om bara Crystals så troligen kommer den handla om fler sorter.
Om Cris kommer är ganska mycket upp till oss här i Sverige. Jag är helt säker på att han har väldigt mycket att lära ut, frågan är bara om det finns tillräckligt med personer som är intresserade att komma och lyssna.