Rainbow och ancistrusmalar

Jag ska kanske skaffa rainbow, men honorna blir ju rätt stora - 4 cm. Finns det risk att de kan skada mina ancistrusmalar?

Menar du caridina Baulbauti Rainbow…
Om ja…så skadar mina inte minar malar…

Och så stora som 4 cm har jag inte…skulle tippa på att mina fullvuxna honor finns runt 3 cm…

1000 tack för svar :smiley: Då är den ett möjligt alternativ :smiley:

Ja, jag menar Caridina cf babaulti ssp rainbow :slight_smile:

Jag fick reda på av Fraku aquaristik att Rainbow är ett fantasinamn satt av handlare. Oftast består arten av en mix av arter. Södermalms akvarieaffär har rainbow för 20 kronor styck, han sa att namnet är missvisande.

När jag var hos Södermalms akvarieaffär så avrådde Jan mig att ha ancistrus med räkor för att ancistrus blir så stora och kan äta dem. Min största ancistrushane är ca 10 cm och har ett enormt gap. Jag har 5 ancistrus - 3 honor och 2 hanar i ett 98-litersakvarium.
Vad tror ni om det? Egna erfarenheter? Jag planerar att köpa vuxna körsbärsräkor.

Borde funka…om det är inrett så förutsätter jag att malarna har gömställlen och att karet är anpassat till dem…
Ge dem extra grönsaker så funkar det nog…

Och cherry är ju ganska snabba i reproduktionen…

Ååå vad bra - då gör jag ett försök iaf. Malarna har en lång rot som gömställen där de har grävt flera grottor, det är därför jag har placerat roten så även om jag inte tycker att det är direkt snyggt, men för att det ska funka med 5 ancistrus, varav 2 är hanar så måste de ha gott om gömställen o trä och det var det lättaste sättet jag kunde komma på. Funderar på att även lägga ut en skiffersten. Jag håller på att skaffa fler växter så att det finns fler gömställen för räkorna, men man vill ju gärna se dem också:lol:
Då gör jag ett försök - och funkar det inte så får jag omplacera ancistrusarna. Bra tips att mata med extra grönsaker :slight_smile:

Jag tror då inte att räkorna ger sej på Ancistrusarna, jag har ju haft Ancistrus och Amano, Ancistrus och Körsbär, så jag tror det där med att Rainbow skulle ge sej på Ancistrus är felaktig information från någonstans längre bak, för om det skulle stämma så skulle i princip alla i samma släkte göra det då, nää det där tror jag inte alls på faktiskt:D:D!!! Att en räka kan börja käka på en fisk då gäller det redan döda eller nästan döda djur, Ancistrus är så mycket större än en räka och så skulle man ha hört talas om det oftare än en gång:D:D!!!

OK, ja, det är en gammal tråd som jag fortsatte i. Nu gäller det att jag är orolig för att ancistrusarna ska ge sig på körsbären - kanske skulle ha startat en ny tråd om det. Men som jag skrev ovan så testar jag och ger det en chans iaf - om det inte funkar så blir det ancistrusen som jag omplacerar. Jag ska köpa ett akvarium av HAF och de kanske kan ta några ancistrus som delbyte :slight_smile:

Jag har ju Ancistrus hos mina Körsbär och jag har inte sett att de bryr sej om räkorna, just nu är dom 8 st med mina 7 nya L309, men jag ska försöka flyta på min vanliga unga hanne då de så småningom kan korsa sej:D!!

Superglad blir jag att det funkar hos dej :smiley: