Hmm sitter å skissar på ett nytt filtersystem till mitt ena kar. Sitter med lite empiriska tankar (då jag inte har möjlighet att besöka den lokala försäljaren den närmaste veckan) räcker 20ppi i filterstorlek eller är det för grovmaskigt? Eller bör man ge sig på ännu finmaskigare filtermaterial? Funderar nämligen på att öka på min filtermängd i akvariet avsevärt då jag känner att den ökningen är värd för vattenkvalliten. Känns gött att blottlägga filtret med så de små liven får ngt att plocka med.
Till räkor hade jag valt den finaste, men en rätt tunn matta. Viktigt att den inte kloggar igen så att du får genomströmningen. Till lite större fisk rekommenderar jag det omvända, den grovaste och lite tjockare.
Hilsen,
/P
Men du menar att det räcker med 20ppi alltså? Man behöver inte tillgripa strumpbyxemodellen? De vore ju dunder om man slapp ha ett nät över utan att det skulle räcka med den lite finare mattan till räkor.
Jag har ju massor med uppskuren filtermatta just nu sedan tidigare projekt. Men allt e den grövre modellen. Asså 10ppi. Där räknar till och med jag ut att det inte är dugligt till räkyngel. Men en filterhörna tror jag inte riktigt på utan mera en variant av jbf tänkte jag mig. Fast med en avrinningsmekanism. Var iaf tanken.
Skulle också rekommendera lite tätare som tex 30ppi. 20 räknas snarare som medel, medans 30 är “fin”.
Då får man ut å gräva efter svart 30ppi då. Fan jag som hade hittat 20ppi för en rimlig peng.
Herren ger och herren tar…
fasen. 25ppi är det bästa jag finner i svart. Nån som har nått länktips (där inte frakten blir vansinnig)?
har blå filter matta som är tät fick med den när jag köpte en massa kar av johnny wong.
om du vill ha så går det att ordna, dock är den ju blå! :lol:
Du är den soetaste Ska jaga lite till efter svart då den bättre stämmer in med iden om att filtermattan ska bli “osynlig” mot bakgrunden. Men misslyckas jag så kommer jag och gör affär med dig igen ^^
du är varmt välkommen :lol:
ha en kanon dag i detta snö kaos. :!:
Ny kläckta yngel kommer in även den finporigaste filtermattan,jag tror snarare att man har fördelar av att ha en grov porig matta efter som det ger även lite större yngel möjlighet att komma åt lite mulm och bakterier.Beträffande att yngel säkra filter så tycker jag att verkar vara
onödigt jag har odlat ett flertal arter med bra resultat utan några “damstrumpsskydd” .Möjligtvis kan det vara bra om man använder ytterfiler men annars tycker jag inte att det verkar behövas .
Som jag har det i dagsläget är det iaf kass… har en modul i varje burk där jag har lagt cirkulationspumparna tillsammans med en hög med uppskuret filtermaterial för att få maximal volym på det hela. Nu är det så att insugen är BTN’s standard raster till bakgrunder, vilket medför att det ser sjukt spännande ut för räklingar att klättra in på den andra sidan. Varvid de blir räkmix ganska snabbt genom pumpen. Känns onödigt. Så därför tänkte jag omorganisera lite vid tillfälle. Men man kanske ska satsa på att köra en inre barriär och köra med 25ppi i den yttre delen. Inte 30ppi som jag har letat efter under förmiddagen…
det är skit jobbigt att göra rent stora filter för det är en himla massa räkor i filtret som man inte vill döda.
det tar en onödigt massa tid anser jag, bättre då att ha fin filter där inte lika många eller inga alls tar sig in.
sen jag satte en strumpa över mitt stora innerfilter så har det inte varit en enda räkling där, förut så var det minst 30-40 små räkor varje gång jag gjorde rent.
det tog ca en timme + att göra rent det nu går det på 10 min. :lol:
Mm, jag menar 30 ppi till räkor. Med ett luftdrivet filter borde det iof funka även med den grövsta, räkyngel kan gå igenom det och följa med luftströmmen tillbaks till karet. Begriper inte riktigt hur du menar med jbf fast med avrinning?
Hilsen,
/P
hehe… tanken var att sätta ett jbf efter bakrutan av akvariet med en liten del över ytan så man får ytavrinning ner i filtret. Men jag kanske ska göra det hela som stocke säger med en strumpa över det hela.
ja absolut det borde ju funka då det inte är någon elak liten propeller som ställer till det!!
mm men i min kommer det allt vara en elak propeller :evil:
så strumpa it is
Kan rekomendera ett tyg some IKEA har mycket fin nylon väv som fins i olika färger.
Oo… Det var en strålande ide’… satt just å tittade på sambons stay ups å försökte få till en bra snittyta för att få till den yta jag vill ha…
fasen m(_)m är allt jag har att säga för det supertipset!
annars så klipper du bara av vid ankeln på strumpbyxan o sätter en gummi snodd runt för att hålla den på plats. funkar alla ggr
De e ju en smart lösning. Men jag tänkte sträcka ut det hela över en kvadratisk yta då jag tänkte göra hela mitt filter i en svart plastlåda. Jag vet att det låter sjukt men jag har lite funderingar på att det ska bli bra. Men jag är inte helt hundra på om jag ska sätta fast det hela på bakrutan eller om jag ska lägga den på bottnen… ska kolla lite empiriskt och återkommer senare…