Purple zebra shrimp

För ett år sen skaffade jag ett gäng sådana här tillsammans med Evus. Dom är små och lite skygga, men med nykläckt artemia går det att locka fram dom. Dom har inte gjort mycket väsen av sig, har fått gå ifred i ett litet 12-literskar.
Så ikväll såg jag äntligen två honor med rom. Rommen är stor och grön. Jag vet nu att de heter Potamalpheops sp. och om jag gissar rätt heter de P.amnicus och kommer från Sulawesi. Om jag gissar rätt på namnet så är de helt sötvattenlevande. Men vi får se hur det går. Rommen är väl utvecklad och man ser yngelns ögon så det är bara att hålla tummarna.

Häftigt med deras gröna rom. Fast de ser mer ut som röd än lila just nu. Var de lila innan de hade rom?

Nej, dom har ungefär samma färg hela tiden. Dom är rätt genomskinliga så dom kan se mer lila ut mot annan bakgrund. Mot rödbruna löv ser de lite mer rödaktiga ut i ränderna.

Hittade en bild på deras rostrum. Trodde först att de saknade, men tydligen så gömmer den sig lång in mellan ögona.

Bildkälla: http://www.garnele-online.de/files/2008 … online.pdf

Jamen titta. Jag ska försöka få till en liknande själv.
Hoppas, hoppas att det blir några småttingar av det här nu. Rommen är så välutvecklad så det borde inte vara långt till första kläckningen.