Projektarbetet Rock N' Shrimp behöver er hjälp :)

Hej alla glada räkfantaster!

Vi är två brudar som ska starta räkodling som projektarbete i skolan. Vi är väldigt sugna på en massa olika färgglada räkor och vi undrar vilka som är lättast att hålla, billiga att köpa och samtidigt fina och färgglada?

Vi tar tacksamt emot hjälp av er kunniga då vi inte är så erfarna räkodlare.
Och vi är väldigt sugna på att köpa in lite nya räkor, just nu har vi bara Crystal Red i våra kar, men då vi inte har sån stor inkomst måste man vänta till löningsdagen och sen klura och fundera på vilka man ska välja för att få mesta möjliga för vår lilla peng.
Och vi är på jakt efter nya kar och en massa tillbehör, så har du nåt som står och samlar damm hemma hör gärna av dig :slight_smile:

Hoppas någon vill hjälpa oss :slight_smile:
Tack på förhand!

Vänliga hälsningar Jessica och Natalie

Hej hopp Jessica och Natalie !! Givetvis ska vi/jag stödja er,har man ett projekt som heter “Rock N`Shrimp” e det givet !!

Själv har jag ett gäng -“Körsbärs räkor”- till övers,de är både lätta att sköta och ynglar av sej lätt.Tyvärr inte så värst färg-granna;de är mer åt det blekare hållet,men ni kan få dem billigt… :slight_smile:

vad har ni för address? kan skicka några körsbärsräkor till er! tex en hanne och två honor! synd att ni bor så långt bort! ska nämligen slänga ett 31liters helglaskar idag (flyttstädar)!

Hej
Det låter som en kul projekt :stuck_out_tongue:
Jag har några Caridina cf. cantonensis sp. “Tiger” till salu, kolla i annonsen
och Black Crystal kan jag också hitta några om ni är intresserade
Skicka är ingen problem.

Arek

Tack så mycket för hjälpen, vi trodde verkligen inte vi skulle få sån respons på bara några timmar :slight_smile: Jättekul att ni vill hjälpa till :slight_smile:
Vi har en liten kompletterande fråga; Hur ser man skillnad på hona och hane?

Tack tack tack! :smiley:

Det enklaste sättet att skilja på dem är när honorna blir könsmogna får de en “sadel” vid nacken. De är obefruktade ägg. Och honorna ser mycket rundare ut. Speciellt vid magen.

[album:igrvzt1s]341[/album:igrvzt1s]

Olika färger beroende på vilka räksorter.

Tack för hjälpen :slight_smile: Nu ska jag studera mina CR och se om jag kommer fram till något vettigt :wink:

Kolla runt lite i forumet,finns hur mycke matnyttigt som helst.

Under avdelningen "Räksorter"finns info om olika räkor,mycket bra sammansatt av Johnny & Janne…

Det ska vi göra :slight_smile: Vi kollar hela tiden och lär oss mycket nytt :smiley:

Lite sugen på att skaffa Blue Pearl också, så om någon har till ett bra pris hör gärna av dig :slight_smile:

Är det ett projekt på gymnasiet ni håller på med?

Ja det är det, vi ska lägga ner 100 dokumenterade timmar på det här, men som det ser ut nu kommer det bli många många fler timmar… :slight_smile: Och vi har riktigt kul, synd bara att inte skolan har någon budget för projektarbetet så vi får ta allt ur egna fickor. Men som sagt, det är sjukt kul och till sist kanske vi tjänar in pengarna som vi lagt ut för nu är vi sålda på räkor och kommer garanterat fortsätta länge efter arbetet är klart :wink:

Ja det är det, vi ska lägga ner 100 dokumenterade timmar på det här, men som det ser ut nu kommer det bli många många fler timmar… :slight_smile: Och vi har riktigt kul, synd bara att inte skolan har någon budget för projektarbetet så vi får ta allt ur egna fickor. Men som sagt, det är sjukt kul och till sist kanske vi tjänar in pengarna som vi lagt ut för nu är vi sålda på räkor och kommer garanterat fortsätta länge efter arbetet är klart ;)[/quote]

Ni måste hålla oss uppdaterade med bilder och föra loggbok i en tråd i “DIY - Projekt”-avdelningen :slight_smile:

Ja det är det, vi ska lägga ner 100 dokumenterade timmar på det här, men som det ser ut nu kommer det bli många många fler timmar… :slight_smile: Och vi har riktigt kul, synd bara att inte skolan har någon budget för projektarbetet så vi får ta allt ur egna fickor. Men som sagt, det är sjukt kul och till sist kanske vi tjänar in pengarna som vi lagt ut för nu är vi sålda på räkor och kommer garanterat fortsätta länge efter arbetet är klart ;)[/quote]

Ni måste hålla oss uppdaterade med bilder och föra loggbok i en tråd i “DIY - Projekt”-avdelningen :)[/quote]

Det ska vi göra, så fort allt har kommit igång :slight_smile:

Gah! Vad stolt jag e över er tjejer! Nu vill jag se bilder på “mina” akvarium sen… :slight_smile:

Det kommer Annso, det kommer :slight_smile:

Finns det minsta lilla sak att fota så gör det, när ni kramar de tomma akvarierna eller något :wink:

Hahah ja det ska vi göra :wink: Vi har fått hem en hel del räkor nu så det börjar ta sig… Så det blir nog bilder nu snart :stuck_out_tongue:

vad har ni för arter/sorter?

Just nu har vi;
CB
CR
Blue Pearl
BlueTiger
Red Cherry

Kommer inom snar framtid; Golden :slight_smile: