Hej! Jag har gått och grunnat på att starta upp ett Asienbiotopkar med Crystalräkor med lowtech innom ett par tre månader för att ha det i vårt sovrum som just nu renoveras… Det har skapat en del frågor och tankar som jag gärna vill ventilera med er… Ni får gärna komma med frågor och kommentarer!
Jag har tänkt att skaffa mig ett Juwel Lido (120l) till mitt projekt Och då kommer tanken om någon har en ide hur man gör filtret räkyngelsäkert? Eller om det är lättast att byta ut det? Kanske är det till och med för mycket genomströmmning på ett sådant? Kanske kunde man limma för intaget med ett myggnät? Eller kommer räkynglena igenom det?
Hur ser den biotop ut där de kommer ifrån, är det mycket stömt eller stillastående?
Lowtechbotten tänker jag göra en blandling av jord, lera (kattsand) och grus (1-3 mm svart grus) för att lägga en ca 5 cm tjockt lager av och därefter ca 3 cm med bara grus.
Växter jag troligen kommer att ha:
Pogostemon helferi, Cryptocoryne beckettii, Microsorum pteropus “Windeløv”, Cardamine lyrata (Japansk vattenört), Rotala rotundifola, Vallisneria spiralis ”Tiger”, Cryptocoryne crispatula var. balansae.
Invånarna kommer att bestå av största delen Crystal red, men även några Crystal black.
Jag har hört att det är bra att blanda i lite crystal black med crystal red för att förstärka den röda färgen lite… Kan detta stämma…?
Lite tips finns här. Inte för att jag vet hur tillförlitlig källa det är men…
Enligt den här sidan ska det helt inte finnas så mycekt vxter i räkakvarium och defentivit inga snabbväxande. Mycket löv på bottnen och inte för kraftig pump så det blir strömmar.
Enligt denna text ska man även byta vatten varje vecka… Alltså förespråkar han inte lowtech…
Någon som kör med lowtech och tycker det funkar bra där räkorna verkar trivas?
I artikeln stod även att man inte skulle ha en massa växter i karet då dessa konkurerade ut en viktig näringskälla för räkorna, nämligen alger… Det är ju fint med växter i karet… Kanske man kan ge dem annan mat som ersättning…? Algtabletter, ärtor mm?
Det låter bra… Jag tycker att det borde funka bra med lowtech till räkor, men jag är ju långt ifrån en expert på räkor…
Jag får börja att leta växter som växer lite långsammare då… Men det kan ju också ses som en fördel till ett lowtech då man inte behöver ansa växterna så mkt, då man lätt rör upp botten vid omplantering…
Finns någon som kan bekräfta det och har gjord samma erfarenheter? Jag trodde alltid att det är så “tomt” i de proffskaren för att det är enklare att sköta räkorna då…