Projekt Juwel 63L

Ja då har man fått tag i ett Juwel 63liters akvarium med svart möbel.:smiley:
det har måtten 61 x 31 x 42 cm, det är begagnat och jag gav under 500kr inkl hemkörning för det.
Jag får hem det måndag den 19e december:thumbs:

Det kommer att bli ett litet projekt då jag ska i med en bakgrund, men vet inte om jag ska göra en själv i cellplast eller om jag ska köra på en aquael svart plast bakgrund:scratch:
Vad tycker ni:?:

Fisk:?:
Ja det kommer till 90% bli tetror eller barber i det plus lite roliga malar.
Förslag tar tacksamt emot (det ska vara någon fisk som inte kostar skjortan och som är lätt att få tag i):rolleyes:

Bottensubstrat ja bra fråga, vad tycker ni:?: något som är åt det mörkare hållet vill jag ha. ej sand då jag är less på den :shock:

Växter lär det bli en del också men det får man se vad det blir för sort, beroende på vad för belysning det sitter i nu, och vad man skulle kunna få dit för att öka ljus styrkan, men ändå att det ser orginal ut :wink:
en bild på karet får ni här

Om du tycker vanliga antricus är “roliga” så har jag en gäng yngel nu, jag menar det blir inte så lång frakt mellan Odensala och Torvalla :wink:

Jag är också intresserad av ancistrus Kenna :slight_smile: Vad ska du ha per styck?

Bottensubstrat ja bra fråga, vad tycker ni:?: något som är åt det mörkare hållet vill jag ha. ej sand då jag är less på den :shock:

Ja, jag har Coop x-tra kattsand i två av mina, rätt fin brun färg är det, billigt och växterna verkar växa bra av det. Nackdelen är att det är så lätt att växterna flyter upp när äppelsnäckorna gräver runt…sen syns körsbärsräkorna rätt dåligt mot den färgen. I ett annat har jag svart grus från djuraffären, nackdelen med det är att skiten syns på en gång… :stuck_out_tongue:

Ingen aning, bjud nått :wink:

Oj, jag har ingen aning :confused: En tia? En tjuga? Byte mot lite körsbärsräkor?

Jag PM’ar dig.

skicka PM kenna.

Kattsand:shock::?:

Kattsand:shock::?:[/QUOTE]

Hahaha, jo faktiskt :smiley: Sök på Coop X-tra här på forumet så finns det en del att läsa :slight_smile: Jag tycker att det funkar bra, snygg färg. Nackdelen är då att det är lätt så man bör förankra växterna om man har typer som gillar att gräva och sen att det är väldigt dammigt så man får tvätta det rejält noga. Sen försvinner körsbärsräkorna lite mot färgen så nu letar jag efter någon ny mörk sand… Tips?

kan man få se en bild så man vet vad det blir för färg i vattnet? :slight_smile:

kollat det där med kattsand och jag tror jag skiter i det, kommer bli svart grus och svart bakgrund :slight_smile:

Svart sand! En varning angående blästersiliakat som ibland säljs som akvariesand, detta kan ge många oönskade effekter. Mina erfarenheter är dåliga, fiskdöd och alger. Blästersilikatet ser ut som små vassa svarta glasbitar.
Är det någon som har goda erfarenheter så dela gärna med er.

Jag har inte hittat svart sand (2-3mm) som består av mjukt rundade stenar, natur på grusspråk. Men svart naturgrus (4-7mm) finns att få tag på.

jag skrev ju att jag skulle ha grus :open_mouth:

suttit och räknat lite nu och det kommer bli egengjord bakgrund i cellplast, husfix och lack.
hur ljus är husfixen om man inte gör något med den?
Om inte annat vad ska man blanda i husfixen för att ändra färgen??:roll:

Husfixen är cement så samma färg.

Efter som du kör med lack kan du nästintill använda vilken färg som helst…
Men bäst är vattenlöslig färg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kalas då ska jag se vad jag har hemma om inte annat får jag, införskaffa färg :slight_smile:
ska färgen blandas i husfixen eller målar man när husfixen torkat på bakgrunden??:scratch:

kan man använda rustas båtlack? har för mig jag läst någonstans att det funkar men osäker