Jag har ju länge haft problem i akvariet med att räkor dör titt som tätt, och jag har gjort rätt så mycket nu för att försöka hitta boven i det hela. Tråden om problemet finns i DIY /Japp, då är man i farten igen…/
Köpt större ytterfilter, köpt Aktivtkolfilter(sitter på vattenkranen, används enbart vid DVB) , använder FFM, bytt ut gruset till Fertisoil, har i Mandelblad(små bitar) mm…
Men hade som tidigast en död räka igår och innan dess bara för en vecka sen(efter det stora ombygget)…
Börjar tro att jag har någon sorts räksjukdom i akvariet, läste på ett tyskt forum om just sjukdomar och att det finns. Ena fallet som de hade var att räkorna blev/såg ut “mjölkiga” i skalet, det orsakades utav någon bakterieflora typ… mina CR, CB och Snow som har dött har sett ut så.
De förklarade också att det är nästan omöjligt för en vanlig privat person att medicinera akvariet på något sett, det som finns i handeln är allt dödligt för dem :? … men som sagt detta är vad jag läst i ett tyskt forum, som var översatt utav Google och kanske har jag missat lite med förklaringen.
Och om det nu inte är någon sjukdom så det enda som är kvar är om då pinnen jag använder i akvariet(tex ta ut saker mm) är giftig på något sätt, det är en vanlig matpinne från en restaurang den var ljusbrun i början men nu har den tappat den “färgen” och är mer ljus…
Vad tror ni :?: … sjukdom, pinnen eller något annat.
Jag tror på att vänta och se ett litet tag. Du verkar ha gjort många förändringar rätt nyligen och det är inte säkert att de gett resultat än. Om du t ex har haft problem med kloraminer kan en del räkor vara skadade av det och trilla av pinn även efter en förändring till det bättre.
Jag har också hört talas om sjukdomar på räkor, men aldrig sett något som kan kopplas till det. Enligt mig extremt ovanligt.
Vil nok være godt at skifte en del af vandet da fertisoil godt kan indeholde nogle affaldsstoffer… Er tragisk når rejerne dør en efter en. Har selv prøvet det…
Ok Hilsen, det är sant bäst att vänta ett tag då och se … så nytt fortfarande, har bara haft igång akvariet med Fertisoilen ca 1,5 veckor.
Hur blev du av med problemet Semme? Blev det bra tillslut pga att du bytte också till Fertisoil?
Lars, det stod på deras hemsida(AquaticNature) att det var bara att slänga i akvariet utan att göra rent soilen… kanske man borde ha gjort det i alla fall då :? … är det inte ADA Aquasoil du menar kanske? Har nu på 1,5 veckor gjort ett DVB på 10% och två gånger fyllt på ca 1L/gång(det som dunstat)…
Nja, tror faktiskt att soilet måste va inkört minst3-4 veckor innan man kan stoppa in räkorna.
Mitt problem försvann direkt efter att karet blev inkört.
Stoppade också in räkorna efter 1,5-2veckor och det var då problemet uppståd.
Oavsett om du använt 90 eller 100% av vattnet innan så tror jag endå karet, vill säga soilet måste va inkört.
Så enligt mig tycker jag du ska låta det vara i 2-3 veckor och det kmr säkert uppstå flera dödsfall.
Efter 4-5 veckor bör problemet vara löst. =)
Ps: Gjorde inte heller rent soilet innan. Så, hade nog samma problem som du har just nu.
Boki… Det er ikke meningen at det skal renses først, så skylder du alle de vigtige sager ud af bundlaget. Som Semme siger kræver det nok nogle uger før at vandværdierne har stabiliseret sig. Jeg startede selv 2 akvarier op med WaterplantSoil for snart 2 uger siden. Har målt mine vandværdier og min ph er faldet til 5,5 og No3 er for høj. Kræver nogle vandskift og lidt tid før det hele bliver som det skal. Men er nok forskelligt fra soil til soil…
Mine akvarier får mindste en uge mere før jeg tør indføre rejer i det… Ph´en skal lige op igen og No3 skulle meget gerne i nul…
Hej ! Nu känner jag mej helt förvirrad… :roll: Vad/vilka “soil” menar ni egentligen ? Har prexis beställt “Shrimp-soil” utav -Aquamoos-.E det ett annat namn för de ni skriver om ? :? …Lost in translation…
Shrimo Soil er uden nogen form for mikro / makro næringsstoffer. Den er specielt lavet til Rejeakvarier… Men en indkøringsperiode på et par uger er nok ikke nogen dårlig idé for at få en stabil ph… Den vil svinge i starten…