Har lite undringar bara…
Hur kommer det sej att mina White pearl dör en efter en?
Och så undrar jag varför det inte blir något av rommen som de bär?
Ph ligger mellan 6.5 och 7, no2 under 0.3…
Matar 2 ggr i veckan med lite räkpellets och karet är ett 54liters med lite mossa och vattenpest i…
Några förslag?
Skulle tro att Ph är en del i problemet, dessa räkor vill gärna ha högre Ph upp till Ph 7,5 - 8, det kan vara det som gör att det inte blir något av äggen. Mina WP går på korallsand och det blir massor av räklingar och i det karet ligger Ph på straxt över 8, jag vet inte vad du har för bottensubstrat i ditt kar men du behöver få upp Ph.
Hur länge har akvariet varit igång? Finns det tillräckligt med alger och bakterier att äta?
Har du någon typ av näring i karet? tex växtnäring
Använder du något vattenberedningmedel när du gör vatten byten? För det kan vara så att du har klor eller kloraminer i vattnet som tar död på räkor + rom
akvariet har varit igång ca 2mån, har svart grus, kör med happy life vid delvattenbyten ca 1 gång/veckan (ca 20%), kör vattnen genom aktivt kol vid påfyllning…
Jag trodde de skulle ha ph 6-8, bättre lite lågt än för högt men det går ju att höja ph:t lätt med bikarbonat, ska testa…
Är det svart glittrigt grus så är det giftigt men även andra färgade grus kan vara giftigt för räkorna.
Höj Ph till 7,5, vad som står i artbeskrivningen stämmer inte där, de trivs bäst i högre Ph, dom klarar lätt utan problem Ph 8,5, sen det där gruset tycker jag du ska byta ut, men använd inte soil till dessa räkor för då får du konstant lågt Ph. Om du vill ha svart grus så kan du försöka få tag i sådant som är garanterat ofärgat, annars fungerar det som jag har det med korallsand, den är visserligen närmast vit men jag tycker inte dt gör något om man i stället har kolstenar i karet.
Dom sa på djuraffären att gruset skulle funka till räkorna (det är inte glittrigt), har för mej att dom sa att det var naturligt svart:|, vill inte ha vitt eller ljust för då ser man ju inte räkorna eftersom dom är vita/genomskinliga;)…
Ska fixa upp phvärdet till ca7.5-8 så hoppas jag det blir räklingar av rommen:beg:…Hur länge går dom med rom ungefär?
Vad dom säger på zooaffären stämmer tyvärr inte alltid
Kolla verkligen upp att det är naturligt svart grus, jag tror inte det behöver vara glittrigt för att vara giftigt! Många räkor har dött pga färgat grus.
Håller med, tyvärr finns det alldeles för många djuraffärer som säljer utan ha riktigt koll.
Jag skulle inte använda svart sand bara för att räkorna syns bättre på den när det finns så mycket färgad sand i handeln, de syns även på denna korallsand och så behöver man inte hålla på och trixa med att få upp Ph till en aceptabel nivå, mina räkor syns ju mot kolstenar, rötter och växter, jag tycker att det är viktigast att räkorna mår bra och trivs faktiskt:D
Det finns svart grus som är naturlig om man nu föredrar det.
Ja det gör det, men det gäller att veta vilket det är så man köper rätt från början, det går liksom inte att lita på dem som jobbar i zooaffärerna, det finns allt för många som är totalt okunniga, sen kan dom oftast ännu mindre om räkor:D
Det är rätt att huvudsaken är att dom mår bra, men det är ju ett plus om man ser dom oxå tycker jag…
Har nu ph 7.5-8, får se när det stabiliserat sej hur dom mår, de verkade ju må bra innan eftersom de bar på rom, men det är kanske bättre efter ph-höjningen, uppföljning sker…
Mina WP går i vatten strax under Ph 7, och de verkar trivas jättebra och förökar sig, så jag är inte helt säker på att de inte skulle trivas med lite lägre Ph värden. Mina trivs i alla fall, men de kanske har hunnit vant sig vid lite lägre Ph-värden…
Men jag hade också problem med att mina WP dog en efter en i början, och jag kom aldrig på varför. :scratch: Jag testade alla vattenvärden jag kom på men inget verkade vara fel. Det kan ju ha berott på allt möjligt, stress, byte av vattenvärden etc.
Hoppas det ordnar sig med dina WP!