Problem ?

Va f** tänkte jag högt för mej själv när jag idag kollade “in” hos körsbären,såg inte en enda räkrumpa nånstans…

Inte ens när de fick en liten bit algtablett ville de komma fram…scenskräck? :roll: Lite nojjig att nått gått snett…

Någon som har en prognos ? Tacksam för svar

Svårt att säga men körsbär är ju tåliga räkor så om du inte har så många skulle jag tro att dom håller sig gömda
annars vet jag inte vad som kan gått fel. (dom överlever ju allt) har du fiskar i karet?

Hej o tack för svaret !! Nä inga fiskar i det karet…såg nyss en (1) st räka,satt mer eller mindre orörlig på en växt…
Kollade även ph:7,5 eller strax däröver…svårt att säja,karet har varit “igång” nästan en månad med värmare,pump å växter…vad gör jag för fel ?

Som det ser ut just nu:54 liter,svart "imazo"grus,doppvärmare på 24 grader,billifilter,en mangroverot,lite olika växter och mossor…vb senast igår ca 10%,ph som sagt 7,5 eller stax däröver,nitrat mindre än 0,3…

hur många räkor har du i karet?

5 små rackare…

om du sett en levande är det nog ingen fara, dom andra gömmer sig förmodligen bara

Tack för ett lugnande svar ! :slight_smile: Men de verkar lite avtrubbade;kollar inte efter mat eller nåt…såg tre som stod å glodde på varann…en på pumpen,slö.Den femte e borta…har antagligen gömt sig på ett bra ställe… :frowning:

får hoppas dom kvicknar till!!! körsbär brukar vara tåliga!

Kolla med magnet på gruset så det inte fastnar en massa på magneten, isåfall byt grus.

[quote=“Paradiz”]Kolla med magnet på gruset så det inte fastnar en massa på magneten, isåfall byt grus.[/quote

Tack för tipset!! :slight_smile:

Kollade precis:nix! inget som vill fastna på magneten…(Först när jag kom ner sa jag :"Neeej en döing!..Men vid en närmre koll var det ett skal som satt på en växt…Ägaren/innan satt på roten å knapra…) :slight_smile:

E det ett bra tecken eller dåligt ? Att de ömsar skal alltså… :?

Dom brukar ju ömsa skal då och då så det är naturligt. Dom håller sig säkert lite gömda. Räkor verkar trivas i stora grupper, ju fler de är ju mer verkar de trivas. Är det bara fem i början så håller de sig ofta undan lite.
Men hur länge har räkorna varit i karet? Det är bra att karet varit igång en månad, då borde nitritproblemen vara avklarade. Men andra saker kan ställa till med problem, som t ex nyköpta växter som ibland är behandlade med någonting som räkor inte tål. Vill man vara säker så stoppar man aldrig ner nyköpta växter i ett kar med räkor utan låter växterna bo i ett fiskkar först. Det bästa är att ta skott från växter som funnits länge i andra kar eller köpa växter på akvarieauktioner eller från privatpersoner.

Tack Sonja för ett bra svar !Nu när jag räknar lite så har ju räkorna bara varit i karet fem dar!
Nu börjar man se dem lite mer…och fler som har ömsat skal. 4 är siktade samtidigt… :slight_smile:

Likadant med växterna som du sa;sådant man inte direkt tänker på,men viktigt.Tack…

Ja det där med växterna är bra att känna till. Det är många, många som köpt nya fina växter, oftast sådana med kraftigare blad som är odlade ovan vattenytan och när de planterar växterna i ett räkkar så dör alla räkor rätt snabbt.
Jag gissar att växterna är behandlade med något insektsmedel eller någonting mot snäckor, eller möjligen är dom gödslade med någonting som är så starkt att räkorna inte klarar av det. När växterna väl är “avgiftade” så fungerar det bra.