tro ja säkert
du kan dina saker mäker jag
![]()
Man lär så länge man lever heter det ju och jag har hållit på med akvarium i ca 49 år och ändå kan jag inte allt, det är det som är tjusningen med det hela, det dyker alltid upp något slags problem förr eller senare som man inte stött på tidigare:D!!
[QUOTE=;][/QUOTE]
ja det är jhu verkligen så sant som det är sakt ![]()
oj 49 år :beg: önska med jag hade haft 49 års efterhet ![]()
ja det kommer alltid något problem eller något man vill ha och behöver ett nytt akvarium till ![]()
[QUOTE=;][/QUOTE]
Jag har fått planarier i ena räkkaret, funderar nu över hur jag bäst ska bekämpa dem. Eftersom jag har mina stora fina rosa posthorn i samma kar så vill jag helst inte använda helenor, vad tror ni om att stoppa ner en flock metallpansarmalar? Kommer dessa äta planarierna? De älskar ju mygglarver, same shit different names liksom … :roll: :evilgrin:
Det är väl bara att testa, men de kommer nog att ta räklingar med:roll:
Då får de göra det, har en riktigt stor och tät mossa i det karet som räkorna kan få gömma sig i
, vill hellre försöka bli av med planarierna på naturlig väg än att tillsätta en massa medel.
Det är mina special-körsbär och de går ju med rom konstant så förhoppningsvis blir det inte så stor skillnad på tillväxten.
Skriv gärna och berätta hur det går:D!!
Hur blev det sen, någon som provat att tillsätta små små doser med salt i ett kar som är i bruk med räkor i?
Funkar ju jäkla bra när det bara är växter.
Tror inte små doser med salt hjälper och det är även farligt gör snäckorna då det behövs högre doser.
[QUOTE=;][/QUOTE]
Ett par guppy yngel fick jag som tips, såg en vit larv och slängde i två små guppys… Har inte sett någon mer larv iallafall ![]()
[QUOTE=;][/QUOTE]
jag har provat ebi-shops behandling i ett av mina kar. tog för säkerhetsskull ut mina cw-ssss utifall att =) hursom jag har efter avslutat behandling inte sett några tecken på maskarna. däremot verkar medlet ta även de goda organismerna i karet så det tar nog ett tag att återfå vattenkvalitén. fridens
Menar du No Planaria?
[QUOTE=;][/QUOTE]
Någon som vet var man kan få tag på Eradic. Verkar som om Ebishop inte längre har preparatet i lager?
Finns alternativ produkt?
[QUOTE=;][/QUOTE]
undrar precis samma! Ebishop har inte detta medel kvar, vart kan man få tag på det nu? har fått Planaria i mitt ena räkkar och börjar försvinna räkor! inte kul! plockat upp två nu
håvade upp substrat och mask för att få med allt runt.
No-Planaria - http://www.ebishop.se/sv/vattenkemi/70-no-planaria.html
[QUOTE=;][/QUOTE]
Kan bara tipsa om att de gånger jag har fått planaria i räkkaret har två styck zebrafiskar första gången och andra gången har två styck platys städat åt mig. Så även de fungerar ![]()
Har även jag fått planaria i mitt ena kar… Tar ancistrus dom? har inga andra vanliga fiskar utom Malawi o Viktoriaciklider och dom är inte ens att tänka på