problem med odling

Hej

Jag har två kar med räkor, ena med white pearl och dem förökar sig jättebra.

Men det andra karet med körsbärsräkor tycks inte vilja föröka sig alls, dessa räkor har jag i en liten fin kub med inbyggt filter i botten som är dolt av sanden och fungerar bra, storlek 303030cm och placerat på badrummet och håller en temp på 22grader precis som rummet.

dem får gott om mat och regelbundna vattenbyten men tycks inte vilja komma till skott. kan det vara för kallt? eller vad är det som gör att dem inte förökar sig? white pearl karet håller en ngt högre temp (23-24).

snälla kom med tips o rekommendationer.

Hur många körsbärsräkor har du och hur länge har du haft dom? Jag funderar dels på om du vet helt säkert att du har olika kön på dom och att dom är könsmogna. Jag tror inte att 22 grader är för kallt för körsbär. Jag har bara 20 grader hos mina nu och många honor går med rom, har så mycket växter så jag kan inte se om det finns nykläckta småttingar men jag tror det.
Du har inga fiskar tillsammans med räkorna förresten?

inga fiskar tillsammans med körsb… jag har haft dem i 4mån cirka, dem var åtta fr början, numera är det 5.
Vissa har fläck i nacken andra har inte. det kanske finns en liten chans att det bara är honor men…, könsmogna är dem, alla är stora sen inköp.

Hm… konstigt. Det borde vara både hanar och honor. Är dom utan äggfläck mycket mindre än de med? Det är stor skillnad i storlek på hona/hane. Är det någon skillnad mellan WP-karet och körsbärsräkornas när det gäller något annat som grus, inredning, växter? Eftersom WP förökar sig borde det verkligen inte vara fel på vattenkvalitén från början. Jag har svårt att komma på vad det skulle kunna vara. Har du någon fundering själv?

Hos mig tycker jag jag märker skillnad efter årstid. Jag har ingen värmare hos räkorna.
Så det är ju varmare i karet på sommaren än på vintern. Nu är det ca 22 grader i karet och det är inte lika mycket rom och yngel som på sommarhalvåret. På sommaren när det blir uppåt 26-28 grader då är det annat, då är det yngel hela tiden.
(Jag har förresten bara körsbär än så länge, har haft dem två år ca.)

Ibland kan man trigga räkor till lek genom att byta till ett annat foder, göra vattenbyte med jätte kallt vatten, lägga i boklöv eller alkottar.

igår var jag på zoologiska och kompletterade med en mindre räka i hopp om att det skulle vara en hane.
gruset är det samma i båda karen men filtrert skiljer sig. större o bättre filter till körsb.
Matar med lönnblad och räk pellets. i brist på bok- och ekblad. alkottar har vi ju gott om annars, skall samla lite av dem också.

har ingen tanke än just temperaturen och kanske att det bara har varit honor, är hannarna mindre i storlek?

Ja hanarna är mindre, inte lika runda utan ser mer “spetsiga” ut och är blekare i färgen. Jag ser ju att det är mycket mer fart på förökandet då det är varmare på sommaren, men det har inte stannat av helt och har du haft räkorna i fyra månader och köpt relativt vuxna så borde dom börjat föröka sig tidigare. Jag ska gräva lite bland mina foton och se om jag inte har någon som visar hane/hona bredvid varandra.

ja , det vore toppen, det har jag aldrig sett tidigare.

Ibland kan inavel vara problemet. Har du dina räkor från ett och samma källa?

Hejhopp. Ralf

Här är två hanar på ena bilden och en fullt utfärgad lite äldre hona med rom på andra. Jag ska kika om jag inte hittar någon bild på en hona som är lite blekare utan rom. Men på bilden med hanarna ser du i alla fall kroppsformen.

Hej, fina bilder minsan. jag kan dock inte se skilnaden på dem förutom färgen och att honan har rom.
hur ser man skillnad i kroppsform?
har du en bild på en hona utan rom?

Toppen forum det här måste jag tillägga!

jag la in samma fråga i zoopet men det var inte samma respons som här.

H.

På körsbär som jag haft längst…vet inte om det är samma för alla dvärg räksorter?..
så är bakkroppen konvex undertill på honan och konkav på hanen. Dessutom tycker jag att honorna tenderar hålla sin kropp mer rak och bara svanstippen nedåt medan hanrna gärna håller sin bakkropp lite upplyft från främre delen.
Sen är det väl skillnad i antalet simben också har jag för mig. Men det kan ju vara svårt att se.

Det är lättast o se skillnaden när honorna har fått bära rom. Deras magsköld blir väldig rund till skillnad från hanarna. Nu har ju aldrig haft körsbärsräkor men har för mig att det var ganska lätt att se deras äggfläckar vid nacken.

De får inte en shock av temperaturskiftningen om man öser i kallt vatten?

Skulle ju gärna testa det ^^

Annars, vilken temp är ultimal? På vintern ligger den på 25-26, sommaren är det nog runt 27-28, så det är inte så stor skillnad här hos mig ^^

De får inte en shock av temperaturskiftningen om man öser i kallt vatten?

Skulle ju gärna testa det ^^

Annars, vilken temp är ultimal? På vintern ligger den på 25-26, sommaren är det nog runt 27-28, så det är inte så stor skillnad här hos mig ^[1]
Så länge det bara är några få graders skillnad ska nog inte vara några problem alls.

1. /quote ↩︎