Problem med Crystal red

Hej kära medlemmar, behöver lite hjälp av er och gärna av er som har god erfarenhet av räkor. Jag har ett stort intresse för räkor (Red crystal) och har nyligen köpt ett Eheim 31L kar. Till detta lilla kar har jag en redmoore rot (täckt med ett vitt lager, antagligen svamp och ofarligt enligt sökningar), mossor, växter och ett antal på 9 st bottentäckande växter. Karet är alltså nytt men jag har dock väntat 7 dagar innan jag lagt dit räkorna.

Jag har lite frågor om hur jag ska lyckas och finna problemet varför dessa fantastiska djur dör. Jag kan även notera att jag har en co2 anläggning för växternas skull. Sedan ett gäng på 4st neontetror.

Mina värden i karet:
PH: 6,5
KH: 6
GH: 10 (Vi har hårt vatten i Gävle)
Nitrit/nitrat: 0
Klor/kloramin: 0

Första dagen jag la dit tetrorna dog dem, de ryckte till och dog på en tid på 1 min, varför vet jag inte. Det sitter alltså 4 nya i karet och dessa lever. Passar på att notera återigen att karet hade varit igång 7 dagar helt utan djur med medel i, dock INGET salt alls.

Jag använder mig av Seachems produkter crystal clear, stability, prime och sist men inte minst guldprodukten Easy-life. Sedan använder jag mig av växtgödningsmedel Profito från Easy-life. Jag har 4kg fluval shrimp soil som bottenmaterial. I nuläget gör jag 10% vattenbyten varannan dag.

Hoppas jag gett er en bild av mitt kära och vackra kar och ni kan hjälpa mig för att lista ut vad som är problemet. Räkorna dör alltså de vänder sig oftast upp och ned.

För er som önskar se mitt kar på bild finns länken:
http://imageshack.us/photo/my-images/214/dsc0082y.jpg/

MvH Melvin

Det finns järn i växtnäringen o det tål inte CR , o en del andra räkor.
Jag har stoppat ner 13 st Körsbär i ett 540L ( skulle bli av med alla , men när jag kom hem hade gubben hittat 13 små yngel) som jag har använt gödning i o det har överlevt o ynglat av sig .
Om man har ett kar stående utan djur länge räknas det ändå som nystartat tills de första djuren kommer i, då det ska bildas bakterier.
Har du ett redan igångkört kar då kan du ta lite filter"gegga" o få bakterierna från det.
Jag har inte helt koll på Co2, om det oxå är något som CR inte gillar…
Seachems produkter känner jag inte till , men det är inte alla som är “räksäkra”.

Hade själv problem med två nya 30 L Nanokar, att mina crystal räkor dog och fiskarna blev sjuka i Oodinium!
Personligen tror jag att det berodde på mina Red Moor rötter, som trots att jag haft dom i en spann i blöt en vecka innan och skrubbade dom rena innan jag la i dom, snabbt blev täckta av ett vitt mögelslem.
Vattnet i karet blev också svagt gråaktigt och jag fick byta hälften varannan dag i 2 veckor innan det blev bra.
Släppte i crystals en vecka efter att jag gjort iordning det för jag trodde att dom skulle käka upp slemmet, men det gjorde dom inte utan dog en efter en!
Släppte också i ett stimm Sundadanio axelrodi, men dom blev sjuka av Oodinium/ Sammetssjuka efter 3-4 dagar och dog vid medicineringen!
Jag tog då och tömde ena karet, och det luktade rätt så rejält och var slem över växter och sand, fick tvätta allt och jag slängde roten.
I det andra karet, så dog också nån av mina räkor, men fiskarna jag hade i klarade sej dock(Boraras urophthalmoides), i det karet släppte jag i 3 Posthorns snäckor, vilket visade sej hjälpa då dom käkade upp slemmet på roten och växterna!
Jag hade inte blandat i några kemikalier och hade bara vanligt tvättat akvariegrus.

Om du inte har i snäckor i ditt kar så testa med några tex Posthorn, dom gör rent roten på några dagar! :thumbs:
Personligen så tror jag att Red Moor slemmet avger nått gift eller främjar dåliga bakterier i början, som speciellt i ett litet Nanokar kan förgifta räkorna.

Thaifighter

1. 7 days is too short to put in räkor. They probably died of a Nitritpeak and the Anti-snäckmedlet that nyinköpt plants are usually soaked with.

2. Now you have fish in there. Good. Leave the fish in there for 2-3 weeks and then try again with the räkor. Feed the fish very little. The bacteria in your filter needs to grow first. Maybe buy some extra filter bacteria or add a little Easy Life every second day. Find a couple of snäckor (Posthorn or Malaysiska sandsnäckor) and put them into the aquarium. Continue with small water changes every day to get the Antisnäckmedel from the plants out of the water. Usually you water plants separately for at least a week with a total daily water change before you put them into an aquarium. You can leave the redmore inside. The snails will eat the bacteria-slem and it will disappear of its own after a while.

Beautiful aquarium btw. I have also an Eheim AquaStyle. I love the light and the filter. Good luck !

Tack för att ni tog er tid till att svara, snällt. Alltså är de faktorer som kan vara felet följande:
Gödningsmedel då detta innehåller ämnen som räkor inte trivs med oftast höga halter tungmetaller som järn.

Reddmoore som ställer till det och utsöndrar dåliga bakterier. Men varför skulle man i så fall sälja något sådant i butikerna?

Tidig flytt till karet då bakterierna inte hunnit slå rot.

Jag måste även notera att jag köpt “Anubias” plantor där jag körde i allt “gegga” då jag ansåg att det var bra för växterna. Kanske är detta som är problemet? Att det innehåller giftiga ämnen och stark gödningsmedel som räkorna är känsliga för.

Mina egna tankar är i så fall är det sista alternativet. Gödningsmedlet innehåller tungmetaller, bekämpningar mot diverse ohyra och “Anubias” gelet (gödningsgelé). Jag får försöka fixa detta genom att ta vatten från mitt 100l och sedan avvakta med försiktiga åtgärder.

Här är för övrigt en till bild om ni kikar till höger på roten kan man se ett lager med något vitt…

http://imageshack.us/photo/my-images/189/dsc0086rrx.jpg/

hur mycket co2 trycker du i karet? kan också vara en bidragande faktor…

Aktivt kol tar mycket tungmetaller mm, kan vara bra att ha i början.