Posthorn med lustiga färger

Jag har lite olika färger på mina posthornssnäckor. I några kar har jag mixat och här är lite av resultatet. Dom är inte så stora än, kanske 8-10 mm, få se hur dom blir när skalet tjocknar.

wow, det ser ut som en galen hdrbild :smiley: hoppas dom får behålla dom spännande färgerna.

Risken är nog att färgerna mattas/ändras när skalen blir lite tjockare.

Jag har fått bruna snäckor med prickiga skal efter två lila föräldrar. En av dem med riktigt mörk, nästintill svart. Så visst kan det, bli avkomma olik föräldrarna.

Här är några märkliga till. Rosa kanske? Eller blir dom röda? Vi får se vad som händer. Dom är väl någon cm i diameter nu i alla fall.

Det där ser mer ut som rosa. De röda snäckorna har lite mer orange/honungsfärgad skal.
Fick du dem bland dina bruna/blåa?

Nej dom dök upp i ett kar med den enda stora rosa, en blå och några röda. Jag ville ju så gärna få fler rosa, och det är nog det dom små är. Tror det är 3-4 rosa som är någon cm nu. Jag har sett röda småttingar också nu, några. Precis som du skriver har dom mer orange/honungsfärgat skal nu i början.
Jag matar med lite pellets för sköldpaddor nu. Det gillar dom mycket.

Mina röda posthorn fick en omgång aprikosa ungar. Dessa har nu fortsatt att föröka sig explosionsartat, så de fick ikväll flytta till en egen SAMLA-box (IKEA). Jag bytte några av dem mot några blåa, även dessa har nu ynglat av sig något kopiöst.
:smiley:

Aprikosfärgen var ju läcker!

Ja jäklar vad snygga de aprikosa är.

Jag ska försöka ta några nya bilder på dem nu när de har blivit lite större. Jag tror att de kanske har blivit lite mörkare.

Nya bilder

Det är fina snäckor,
vilken skön känsla att några såna går mitt eget räkakvarium :slight_smile:

Har du korall sand ?

Jag har precis släppt ut några vackra CB i ett eget litet akvarie som jag rensade från blå posthorn igårkväll. Skön känsla det också. :slight_smile:

Japp, jag har korallsand i snäckburkarna för att hjälpa upp kalknivån. Man kan också lägga i sepiaskal, mata med broccoli eller de där vita helg/veckoblocken för att hjälpa dem behålla sina fina skal när de växer.

Mina 5 rosa posthorn flyter strax under vattenytan och äter av flytväxter. Det har en luftbubbla inne i skalet och var gång de flyter förbi vattensläppet från ryggsäcksfiltret följer den med strömmen ned under ytan för att sedan flyta upp till ytan igen.
Min fråga är om detta är vanligt, dvs, kan posthorn själv reglera luftmängden i skalet?
Om inte, hur kommer det sig och vad bör göras?

Så där håller mina på ibland. Tror inte det är någon fara alls.

Helt enig med Sonja, de gör så ibland.

Jag har en känsla av att det är oftare när de kommit till ett nytt akvarie, dessutom hittar ju dina en massa mat i ytan. Efter några dagar brukar de ha bytt ät-teknik. När jag köpte mina första posthorn blev jag också orolig över flytandet och försökte rulla ut luften…det gick inte. :oops: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114184

Äppelsnäckor (och kanske även posthorn)har en speciell matfångningsteknik där de flyter med foten mot ytan och med den som en tratt fångar flytande mat.

Då var det bara vänta och se.
Tack för svaren :slight_smile:

Inget onormalt, händer ibland när man flyttar dem från akvarie till akvarie. Verkar som om dom suger in luft under skalet då de går i övervattensläge. Kanske det är nån överlevnadsteknik, som en dykarklocka ungefär?

Ser fler har lite udda färger på postisar,jag har odlat olika färger och fått fram vitrandiga,jättesnygga snäckor.
Har även fått Mörkblå och gula.