När jag köpte växter för ca 1 ½ månad sen fick jag med fläckiga posthornssnäckor. Jag plockade bort de jag såg för hand, och sköljde även bort en massa ägg, men lik förbenat så har jag nu ivasion i karet… Det hade inte gjort så mycket om de inte åt upp min hydrocotyle sp. japan
Vad är era bästa tips att få bort dessa oönskade gäster?
Inte övermata. Fast det kanske var i karet växterna var i innan som det övermatades…
Sätta i en gurka t.ex o plocka plocka plocka…
Låter inte vidare enkelt o det är det inte heller…
Vill du verkligen ha mina marodörer? :shock:
Byta mot något kul? Tyvärr har jag redan hunnit rensa ut ett gäng, men hittar jag fler så kan du få dem. Hur skickar man snäckor?
jag jag vill bara ha dom till mina kulfiskar som kommer att äta upp dom:) jag står gärna för portot om du ändå bara ska slänga dom? dom går bra o skicka i dubbla fryspåsar o tidningspapper runt o lite vatten i o sen i ett kuvert ska nog räcka:)
Jag hann kasta det jag rensade igår, och jag lyckades få bort ganska mycket för jag har bara sett 1 idag… Tyvärr (för dig )! Men blir det en ny invasion så lovar jag att höra av mig.
Hej,
Jag har också fått en mindre invasion i ett av mina kar. Physor, posthorn och skivsnäckor ser det ut som. Alla av oönskad sort. Skicka PM om ni vill ha dem mot symbolisk summa/kostnad för lämplig transportförpackning och porto.