Plugga slamsug mot räklingar

Har någon tips på nåt sätt att minska hålet på slamsugen så att räklingar inte kommer in? Nät med gummiband var inte så smidigt, nåt annat tips?

Varför inte peta undan dem med fingret bara när du kör slamsugen det brukar funka bra det:)

Lättast är nog att suga och sen sitta och försiktigt hälla ut lite vatten i taget. Och däremellan fiska upp räklingarna som kommit med. Jag gjorde det när jag rengjorde filtret (nu svor jag i kyrkan). Blev 6 små små räklingar som kom tillbaka ner i karet.

Nätstrumpa! :slight_smile:

Jag vill inte gärna doppa hela armen, och det känns inte som att det kan vara kul att sugas med runt! Nätstrumpan lär väl vara samma som tygnätet, stoppar för mycket och måste tas av och rengöras, och när gummibandet tar i mot något åker allt av… Jag tänker mig en snygg lösning med nån propp inuti som perforeras.

Varför och vad slamsuger du?

Amano-bajs (oj vad de skiter!), lossat bös från roten, lösa växtdelar m.m. En gång i veckan när ändå vattnet byts. Färre saker som påverkar vattenvärden, kloggar filter m.m. samtidigt som karet ser mer estetiskt ut.

Oki, allt det du nämner bortsett från växtdelar behöver man inte ta bort om karet är i balans och är inrett med växter.
Man skapar en cykel, växterna använder sen t.e.x bajset som näringskälla. För att få denna cykel så måste man börja mata karet och filtret med ammonium. (=bajs)
Mina kar är extremt rena, trots att jag aldrig slammar, så rent estetiskt behövs det inte heller.

Jag håller med vartenda ord :slight_smile:

Jag håller också med faktiskt, jag slamsuger någon gång ibland bara och då endast övre skiktet av sanden:)

Mja, amanobajs i sanden är lugnt men på roten är inte nåt vidare. Tänkte iofs dölja det med mossa så småningom. Lossade träbitar och växtdelar, nej. Annars håller jag med delvis, men ännu är inte karet så igång att det funkar. Och jo, jag vill ändå kunna slamsuga, om så bara ibland, utan att fiska upp räklingar.

Här är min lösning på detta

Hur funkar den där Arek?

Men vem har sagt att det är lätt att ha akvarier, vare sig det är fisk eller räkor, om det nu är SÅ jobbigt att sköta om, kanske en vandrande pinne vore bättre :stuck_out_tongue:

Jag har en filer matta högst upp och det hålet som vatten kommer ut så är det filter som är där för att ingen yngel ska smitta ut och i andra ändan så stoppar man in slangen

Hmm, tack Arek, kanske kan modda min på nåt liknande sätt…

Man får allt sköta om vandrande pinnar med dom skiter också mycket och sen måste man ut och samla mat till dem med;)