Jag är helt ny på räkfronten! Jag har sedan tidigare ett stort terrarium med pilgiftsgrodor i. Mycket torv på sidorna. I terrariet finns en fin vattendel som jag har inrett med växter och som även huserar ett gäng glada Rubintetror. Såhär ser terrariet ut:
Såhär ser vattendelen ut:
Idag släppte jag i fem glada Körsbärsräkor där i. Fiskarna har bott där i två veckor nu och verkar trivas kanon. Alla räkor simmade omkring så fint och åt lite. Sen stack jag iväg och några timmar senare när jag kom hem så låg samtliga döda på bottnen? Ingen aning om vad som kan ha hänt? Vattnet är rumstempererat och vattnet pumpas runt iallafall rätt bra av en pump som är bakom en vägg av torv, som insik tur pumpar upp vattnet till en bäck som sedan slutar i vattendelen. Enda jag kan gissa på att pHt skulle va för lågt? Fast så lågt??
Tack för era svar! Jag ska kolla pHt på jobbet på måndag! Men vilka räkor klarar lägre pH än körsbärsräkor? Jag kollade igenom artlistan här igår och såg ingen under 6.0. Fast jag kanske inte letade tillräckligt, eller så funkar andra pH också
Utöver PH som Anette säger, kolla även upp alla andra värden du har, kan ju vara en nitritspik du fått efter att fiskarna gått i 2 veckor. Det kanske beror på att akvariet inte hunnit bli ordentligt inkört här. Köpte du nya växter i kruka som anubias eller cryptocoryne och stoppade ner samtidigt, och slarvarde med att skölja de/dem väl? Använder du gödning, vilket märke?
Jag köpte precis som du säger Anubias och Cryptocoryne. Sköljde inte alls utan satte bara ner… Men fiskarna visar ju ännu inga symptom. Men de är kanske mer tåliga? Vattendelen i sig har varit igång i kanske 1,5 månad, men fiskar och växter har alltså bara varit där i 2 veckor. Har ingen gödning alls.
pH kan jag kolla på jobbet, men hur mäter jag det andra på ett smidigt sätt?
Jupp, Fiskar brukar tåla mer än räkor. Att inte skölja nya växter väl, är ett vanligt fel många gör. Tyvärr vet man inte vad butiken göder med och många växtnäringspreparat innehåller tungmetaller ex koppar. Tungmetaller är något räkor är extremt känsliga för. Test kit, gå till din lokala zoobutik och inhandla test kit för PH, NO2 samt KH, (dessa tre är bra att ha, i mitt tycke) fråga även om du kan få en/två test stickor av 6 in 1. Köp dem inte dock, de anses vara allt för missvisande vilket är anledningen till att de flesta av oss köper separata kit istället. Kan du få några grattis så är det helt ok att använda, annars skickar du ett pm till mig med din adress m.m så skickar jag tre.
Att veta vilka vattenvärden du har är jätte viktigt, värdet bestämmer vilka arter av räkor du kan ha i framtiden. Körsbär är en jätte bra art att börja med, nackdel är att du har massa torv, vilket sänker ditt ph som övriga anger ovan. Har du tur är det för lågt ph du drabbats av, otur kanske något skräp från växterna du köpte. Fortsätt att göra normala vattenbyte som innan, då fiskarna verkar trivas och mät vattnet.
För, Du har ett jätte fint terrarium och några räkor dog och inget att få panik över utan mer att lära av missödet här när du införskaffar nya räkor i framtiden. Välkommen till räkträsket :mrgreen:
Jag köpte växter en gång till ett räkkar och sköljde dom inte eftersom jag köpt samma växt från samma ställe tidigare utan problem. Märkte först att räkorna blev väldigt pigga men när jag kom ut några minuter senare hade de börjat dö i drivor! Så jag fick ta upp växterna och byta vattnet samt ta upp alla räkor som dött innan jag kunde efter rejäl avsköljning sätta ner växterna igen. Så det kan vara värt att tänka på.
Tack för mycket bra och uttömliga svar! Jag ska kontakta mina lokala djuraffären och se vad de kan ordna åt mig. Vi får hoppas att det bara är lågt pH då. Även om det kan vara svårt för mig att hålla det uppe, med tanke på mitt terrariet uppbyggnad.
Apropå vattenbyten, hittills har jag aldrig gjort några byten. Det regnar inne i terrariet varje dag. Kranvatten. Totalt 5 min varje dag med tre dysor, vilket ger ganska mycket vatten. Så vatten tillförs ju. Vattnet försvinner bara genom avdunstning. Men kanske borde man även ta ut ibland? Så att det inte bara blir en samling för ämnen som inte avdunstar. Så vida växterna inte kan tillgodogöra sig dem? Dock kan det ju vara svårt att bli kvitt med t.ex. Koppar i vattnet på annat sätt än att ta ut vatten.
Jag hoppas att jag kan komma tillrätta med detta och finna räkor som även trivs inne hos mig
Idag har jag gjort mätning av pH. 4.5 har jag där inne! Lägre än jag trodde. Ska börja byta vatten med jämna mellanrum. Men vad tror ni om detta? Finns det några räkor som klarar det, eller måste man höja? Isåfall hur, med all torv som aktivt verkar sänka pHt
I veckan ska jag även köpa hela testkit för Nitrit och kH så får vi även se vad de säger.
Skippa testkitten och spar dom pengarna. Felet har du ju redan hittat. Vänta i 2 veckor till så har cykeln kommit igång och karet är safe för nitrit.
Hur stor är vattendelen, alltså hur många L?
Med ett 40% VB varje vecka så kunde du prova med Amanos som klarar lite lägre PH.
Okej! Tack för det! pHt kan jag testa löpande på jobbet (är kemilärare) men det andra är ju lite meckigare. Mina tetror klarar ner till pH 4 så inga problem där. Snäckorna står dock att de vill ha 7-8 och det är der ju värre med. Men de lever än så.
Vattenvolymen där inne är totalt 140 liter. Vattnet fyller nämligen upp hela terrariet underifrån. Sen är vattendelen begränsad inom den volymen och den är 35-40 liter i sin tur. Pumpen som kör bäcken tar vattnet utanför vattendelen, så det cirkulerar alltid.
Så det är en del vatten av manövrera tänkte skaffa slang och koppling så man han häverta rakt ner i avloppet på toa (med sil då såklart) och en koppling som sen kan gå rätt på kranen. Borde funka med delbyte?
Jag tror att Amanos kommer stormtrivas om du kör på med vecko VB. Och tetrorna älskar stora VB med.
Och ja, slang gör det hela mkt smidigare.
Gör du 2 st 40% vecko VB, detta borde ta ner pH:et. Och du kan ju se hur mkt du höjer pH:et med bara ett VB med. Amanos klarar ner till 6 i pH, men med viss acklimatisering klarar de lägre.
Och om 2 veckor så kan du släppa i ca 6 st Amanos.
Och en fråga, sänker du medvetet pH:et? För är det dina tetror du tänker på så behövs det inte.
Okej, skönt att höra! För min del vore det ju rätt skönt om man bara behövde byta vatten en gång i veckan. Men vi kan ju se lite. Kanske behöver man byta extra mycket nu i början. Det är ju en hel del vatten i liksom
Nej, det blir pH 4.5 bara utav torven. Vet inte hur lång tid det tar att laka ur torven så den blir mer neutral heller.
Hur mycket vatten behöver jag byta för att pHt ska leta sig uppåt tror ni? Eller bör man tillsätta nåt för att hjälpa till? Har ju calciumcarbonat som jag ger till kameleonterna, det kanske skulle hjälpa. Eller bara låta va vatten kanske?
Sen återstår ju bara att få tag på Amano-räkor då? Var får man det?
Eftersom karet inte är helt incyklat än så gör inte mer VB än det jag rekommenderade dig. (50% kan vi säga är taket per vecka) Dina tetror klarar inte en nitritspik. (därför jag var ganska så säker på att det var pH:et som ställt till det för dig)
Amanoräkor brukar inte vara så svårt att få tag på, de är de vanligaste räkorna som just Zoobutikerna brukar sälja. Och ibland säljs de här på forumet med. Du har ingen Hornbach i närheten? Vet det finns i GBG.
Och ja, glömde…
Eftersom torven kommer lakas ur så småningom så hade inte jag höjt pH:et med något preparat.
Det kommer på sikt stiga gradvis vilket dina djur kommer må bättre av än ett svajande pH som det lätt blir om man på kemisk väg försöker höja det.
Okej, jag har en Djurmagazinet i stan som jag beställde mina körsbärsräkor ifrån. Kanske de kan ha kontakter. Hornbach har jag dock ingen. Får jag inte tag i någon affär som kan beställa så får jag väll lägga upp en köp-annons
Nu är slang och snabbkopplingar till duschen inköpta och första 40% VB är gjort. Gör ny pH analys imorgon och ser hur mycket effekt det fick. Sen blir det väll ett till byte om några dagar så att man kör två i veckan nu i början kanske?