PH till räkor

Började prata ph till räkor med någon på Zoopet… Blev lite fundersam…

Är det bara något jag fått för mig att räkor gillar lite surt? Ph under 7…
Jag har alltid haft runt 6,8 och mina förökar sig. Eller ja, jag har ju haft körsbär i några år, de övriga fyra sorterna bara sen helt nyligen, men de har rom i alla fall. Så de kan ju inte vantrivas alltför mycket.

Vad har ni för PH?

De flesta av dvärgssorterna lever i lite surare vatten. Men räkor som odlas i fångenskap tål lite högre. Det viktigast är egentligen att hålla det på en stabil nivå.

Han verkade så väldigt säker på att alla räkor som finns i handeln kommer från hårt vatten med högt PH. “Det är en vanlig missuppfattning att räkor vll ha lägre ph…”

Ville bara säkerställa så det inte var jag som fattat fel. Kanske bara varit mina körsbär som varit tåliga…Vill ju inte bli av med mina nya fina färger :wink:

det är inte just pH som är dödsviktigt när det gäller räkor. Mina är mkt mer känsliga för bl.a. NO3 och NO2. Kan tänka mig att dom inte skulle gilla NH3 och NH4 så mkt heller :wink:

Eurydike - vilken tråd var det på Zoopet? Jag har haft några diskussioner med en vetenskapsman på Zoopet (antar att det är samma). Man skall nog inte tar alla goda råd från självutnämda experter (inklusiv mig ;)) som lag. Speciellt blir det svårt utan en riktig källa eller något liknande. Jag fick aldrig riktig fram varifrån han stödja sina påståenden. Själv kan jag inte heller hänvisa till några vetenskapliga uppsatser eller undersökningar om vattenvärden på originalfångstplatser. Men jag har mina egna erfarenheter att tillgå plus att jag har varit kontakt med de tre ledande räkodlare i Tyskland.

• (Dvärg-)Räkor ÄR PH-känsliga. Om det direkta inverkan ifrån PHet eller om det är det höga PHet som påverkar de andra värden negativt såsom Nitrat, Nitrit - det struntar jag i. Dvärgräkorna är liksom mycket känsligare när det gäller även de andra vattenvärden än t.ex. fiskar.

• Körsbärsräkorna ÄR tåligare än andra såsom CR när det gäller PHet.

Alla räkor är inte lika. Om det nu finns räkor ute i handel som gå i högt PH så kan det väl stämmer men det är säkert inga CR. Skulle det mot förmodan ändå vara CRs så görs det omedveten eller medveten på bekostnad av räkorna som då vantrivs och absolut inte förökar sig eller i värsta fall bara dör. Ett kallt beräknande. I vissa fall är djuren tyvärr bara för billig.

Mitt kranvatten har omkring 7,8 ph. Körsärsräkor går någorlunda bra i det vatten men det är de enda dvärgräkor. CRs dör - om inte omedelbart så dör de efter några veckor. Att odla på de i detta vatten behöver man inte ens tänker på. …

Hejhopp. Ralp

jag har pH 6.3-6.5 i min CR kar KH 4-5 och temp just nu 23 och jag har inga döda räkor mer än förmodligen ålderdom.

och förökar sig gör de med…

min RC går i samma typer av vatten har RC som går nu i mitt 150liter med tillsatser av höga doser pmdd easy carbo och CO2… och de verkar föröka sig med då jag fan en hon häromdagen med rom skruttande runder på botten

Det var inte meningen att “skvallra” på någon. Jag ville bara säkerställa att jag fattat det hela rätt att de vill ha något surt. Eftersom jag precis utökat mitt räkeri med 4 nya sorter… RC har jag haft några år och de ska ju vara mer tåliga har jag hört, så kanske var det bara de som anpassat sig till mitt låga ph.
OM det vore fel värden för räkorna borde de dö ganska snart va? Eller blir det bara att de inte förökar sig?

Det var inte heller meningen att du skall känna att “hänga ut” någon. Men jag litar mer på mina egna erfarenheter och på de "nästan-proffs"odlare än på handeln.

Hos mig är PHet och hårdheten de enda vattenparametrar som jag brottas med. Mina dog aldrig alla på en gång utan det tog tid. Typ en räka per vecka i flera veckor…

Jag var själv inte så aktiv sista året men Johnny och Peter har väl goda kontakter till proffsodlare i Asien. Vilka vattenvärden har de som odlar CR/Redbees ?

Hejhopp. Ralf

Jag ligger där min odlare ligger han har lite högre temp men det har jag ibland med 24-25 men då verkar de nästan slöa…

Hmm… jag som trodde att jag kunde vara lugn då när alla överlevt ca en månad nu. En av de mörkblå har rom nu i alla fall så helt illa kan det inte vara.