pH-mätare, är dom bra?

Hej, jag tänkte kolla med er om dessa pH-mätare är bra/hyfsat trovärdiga. Jag vet att de inte är “top notch” men så länge de är hyfsat trovärdiga så är det inga bekymmer. Jag vet att det finns pH-mätare som är bättre att köpa i djuraffären men de kostar uppemot 200 kr vilket jag tycker är lite mycket då jag inte är i jättebehov utav dessa.

http://www.tradera.com/ph-matare-for-akvarium-pool-vatten-etc-80–auktion_341863_160466250

Ingen aning, men vet att till exempel “crillert” har köpt digital mätare på tradera. Tror den kostar runt 150 spänn där.

Det är ju stickor och de är inte tillförlitliga. Dr flesta pH-mätare kräver kalibrering oxh rengöring gansla ofta. Bra att ha men är dyrt och jobbigt att underhålla. Leta efter droptester.

Om du ska ha en bra PH mätare får du ge rumt 600-1000 kr det du ska titta efter är om det kompenserar för temperatur. Dom behöver också kaliberaras men inte jätte ofta. Vi kaliberar våra mätare på jobba ca en gång i månaden. Avikelse mot ett bra droptest är inte speciellt mycket, brukar röra sig on några tiondelar som det skiljer.
Har man många akvarium eller att det är väldigt noga kan jag tänka mig att det är värt med en Ph mätare annars inte.

Er vannet stabilt,er det ikke så farlig med ofte kalibrering.Hvis det er mye svingninger,må det kalibreres oftere,ellers blir avvikene større. Min erfaring.Synes selv jbl sine dråpetester er greiere og bruke.Har selv et til en tusenlapp,eller så.

Jag köpte några liknande på Tradera för nåt år sen för att testa. Funkade tyvärr inte alls. Visar samma ph på allt :slight_smile:

Jag har sett dem och undrar om de funkar?

Tydligen föjlde de med kalibrerings pulvet etc. Skall kolla med honom sen, så kan jag uppdatera er!

Ja gör det! Priset var ju rätt iaf :slight_smile:

Det verkar som den fungerar bra men den är tydligen inte så mycket använd. den skall i alla fall rengöras med destillerat vatten. Man fick även med ett pulver man blandar med vattnet för att kalibrera enheten.

Får återkomma angående denna men enligt honom så stämmer den digitala och dropp-tester bra överrens. Clas Ohlson har även en snarlik för ca 600 kronor.

conrad har ett flertal i olika prisklasser och hade nog hellre lagt pengar på den som kostar 699 på conrad då det är en utbytbar mätelektrod på den.

Eller om man inte har så bråttom kan man köpa den här http://viewitem.eim.ebay.se/New-Digital-PH-Meter-Tester-Pocket-Pen-Aquarium-Pool-Water--Screwdriver-Free/221098055478/item , det är ju därifrån dom kommer :smiley:

Nej jag har inte testat den.

//Peter