Ph fråga...

Hej… Mitt kranvatten håller ca 8 i ph,men i min gammla brunn på tomten håller vattnet där ca 6,5 ph…

Frågan då alltså är :kan man använda det vattnet(förutsett att man testar för allt möjligt,nitrit,cu,järn och sånt)och “håller” ph sitt värde eller lakar det ut ? :?

Är vattnet testat och godkänt går det mycket väl att använda. Jag förmodar att du menar med “lakar ur” att PH höjs.
Det gör det endast om du tillsätter PH-höjande medel eller grejor i akvariet som kalk t ex.

Schysst !! Det måste ju va perfekt…Testade igår:ph 6,3 , nitrit mindre än 0,3 , nitrat 25 ? inget järn inget koppar
Dgh var lite klent men antar att det stabiliserar sig med lite grus ? Kör med "imazo"grus, svart ,snyggt… :slight_smile:

Om Kh är väldigt lågt, under 3, så blir PH väldigt instabilt så då bör man hålla ordentlig koll. Du sa inget om KH utan bara DH som tydligen också var lågt.
Tycker det verkar ligga lite högt i nitrat. Nu vet jag iofs inte var det skall ligga. Vad har du mätt med?
Har vattnet laboratorietestats och godkänts som dricksvatten?

Hej…jo karbonhårdheten(heter det så ?) ligger runt 3 så lite lågt e de allt…men det ändras väl när det kommer grus och annat i karet ? Vattnet i brunnen är ju just nu väldigt stilla,låg tillströmning,inget uttag alltså.

Mätmetoder: har både stickor och dropptest…tänkte tanterna på labbet skulle kolla på det oxå!!(Jobbar på bryggeri…)vattnet har använts som dricksvatten fram till nån gång på 50 talet…

Ligger det inte under 3 i KH så är det nog ingen större fara. Jag har själv 3 i mitt vatten. Var bara lite observant den första tiden. KH stiger inte för att du har i grus och sten om inte de innehåller kalk.
Som sagt tror inte det är någon fara håll bara lite koll första tiden så ser du om det har tendens att dra iväg, framför allt nedåt.
Det är ju rena önskedrömmen att ha tillgång till labb. Grattis :slight_smile:

Bra öl som kommer från Falkenberg. Brukar köra med exporten det ljusa. Har den i min fatölsmaskin i femliters.

Den e ju perfekt,passar till allt,bärsen alltså !Känner ett par snubbar som har själva “blåsan” som kampfisk kar…