Petbox

Hallo jag är sugen på att ha lite räkor i en petbox typ denna
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/f … 0b30baccd8

men vad behöver man för de? e de som vanligt pump värmare?

Tjena!

Jag kör räkor i några petboxar på ca 10-12 liter. Funkar alldeles utmärkt. Använder “påhängsfilter” av märket Red Sea Nano filter. Dessa filter är av en gammal modell som enligt mig är bättre och lättare att rengöra än den nya “Aquatic Nature Flow 60” vars rotor/impeller är inbyggd och svårare att göra rent. Eventuellt kan man vrida loss själva motorn med impellern på Flow-modellen men det är ju en risk att det börjar läcka just där och det vill man ju inte. Vet inte om Red Sea slutat tillverkas och ersatts av Aquatic Nature… Kan ha fel.
På vinterhalvåret använder jag små värmare men inte på sommaren. En nackdel är att du inte kan rengöra rutorna (plast) så lätt utan att repa sönder dom helt och hållet. Möjligen kan du ta den mjuka/fina delen på kökssvampen… :slight_smile:
Jag använder inget lock eller täckglas. Har vanliga belysningsramper till ljus.

Lycka till!

Jag har hittat några liknande filter som Red Sea (har också haft ett sånt och dom är helt schyssta!). Kolla på www.aquaessentials.co.uk
Frakten kostar ju en del, men det är det värt enligt mig! Filtren heter Mignon och har en transparant plast som knappt syns.
Annars finns också Eheim Liberty ryggsäcksfilter, som jag dock inte gillar lika mycket. De låter mer och är inte lika kraftiga på att pumpa runt vattnet.

Ja, jävlar…det är ju ett identiskt filter! Kul att dom finns att få tag på, jag är kanonnöjd med mina. Har dock 6 stycken och klarar mig bra där än så länge. :wink:

:stuck_out_tongue: