PatrikMalmo

Som mitt nick antyder heter jag Patrik och bor i Malmö. Är 39 år och jobbar som säljare på Hornbach.

Mitt största intresse är just fisk, räkor och akvarieväxter. Haft akvarium från barnsben med undantag för en period när jag pluggade. Har en odlingslokal på ca 25 m2 i en källare i närheten. Totalt ca 6000 liter vatten fördelat på både stora och små akvarier (finns plats för fler akvarier, har bara inte hunnit dit än). Försöker få yngel på det mesta jag håller i lokalen. Gillar skarpt att gå runt och klura på olika lösningar till att förenkla skötsel/drift av mina burkar samt testa odling av olika fiskar/räkor. Andra intressen är musik (fd trummis, tutar lite i munspel och spelar gitarr till husbehov), god mat och dryck, att göra saker med hand och tanke i kombination, akvaristiska utflykter samt djur och natur mer generellt.

Medlem i Malmö akvarieförening (MAF), Nordiska ciklidsällskapet (NCS), Ciklidvännerna i Malmö (CVM) samt Skandinaviska killisällskapet (SKS). Har skrivit en del artiklar till Ciklidbladet (NCS) samt hållt en del föredrag i olika sammanhang. Färdiga föredrag finns om “Fisk som inte kan läsa” (kåseri om oväntade händelser i akvarierna), “Filtreringens ABC” (grundläggande om filtrering i olika former) samt “Växter i akvariet - busenkelt!”. Förbereder en artikelserie om praktisk akvaristik till Ciklidbladet.

Generellt gillar jag “smått skit” i både fisk och räkväg. Fiskarter jag håller för närvarande är Pseudomugil gertrudae, Endlers guppy, Micropoecilia picta “Red”, Poecilia salvatoris (Libertymolly), Xiphophorus helleri var. "Güntheri, Carinotetraodon travancoricus, Betta mandor (?), Fjärilsciklider (VF plus odlad stam), Apistogramma baenschi (“Inka”), Pelvicachromis sacrimontis, Stiphodon sp., Rhinogobius duospilus (fd. wui), dvärgbotia, Poropanchax normanni, Lacustricola pumilus, Lacustricola sp., Pseudoepiplatys annulatus, Procatopus abberans/sp., Barboides gracilis, Puntius sp. “Lipstick”, Tigerbarb, Rosentetra “Whitefin”, Ladigesia roloffi, Phenacogrammus nigropterus, Sewellia lineolata, Corydoras sp. “Venezuela black”/concolor/sterbai, Otocinclus sp., samt 2 st Ancistrus sp. En del av ovanstående arter är “på väg ut”. På önskelistan står fler små afrikanska tetror samt alltid olika varianter av lyktögon, liksom udda Pseudomugil.

Räkarter jag håller för närvarande är Caridina dennerli (Kardinal), Whitepearl, Hyallella azteca, den ursprungliga bee-shrimp samt nominatformen av crystal-räkorna. På inköpslistan står Caridina wolterecki (Harlekin) som jag hoppas få fatt i snart.

Undantag när det gäller “smått skit” är Peru-scalare (Peru-altum), Channa bleheri “Rainbow” samt Tilapia snyderae. Jag har även ett gott öga till Tanganyika, så det finns Cyprichromis leptosoma “Utinta blueflash”, Ophtalmotilapia boops “Nkondwe”, Neolamprologus gracilis/caudopunctatus/speciosus, Julidochromis transcriptus “Kelemie”, Synodontis petricola/dwarf, Tanganyikakillis samt Aethiomastachembalus ellipsifer i burkarna. Slutligen även lite Malawi, Maingano, Labeotropheus trewavasae “Red top, Thumbi west” MC/OB, samt demasoni.

I växtväg finns mest hornsärv, flytormbunke, Anubias, Bolbitis, varianter av Javaormbunken, olika mossor samt Vallisneria spiralis/nana. En del udda arter finns också, men de giter jag inte räkna upp. Håller dem mest som experiment.

Att sköta detta tar en hel del av min tid, och jag har därför tvingats bli restriktiv med besök i min lokal. Det går helt enkelt bort för mycket tid för mig så att jag inte hinner med det som behöver göras.

Hilsen,

/Patrik

En sak är säker, den här killen vet vad han pratar om. Jag som varit nere i lokalen kan bara konstatera att den är imponerande på alla vis, dock lite klent med räkor :wink:

Det är inte lätt att hålla räkor för att fantaster som du ska bli impade… skratt …men jag tackar för berömmet. Får jag fatt i och knäcker woltereckin så är du först i kön på ynglen. :wink:

Hilsen,

/P

Finns det bilder på lokalen? :slight_smile:

Finns lite gamla bilder, men nya är det ont om. Svårfotat, det är trångt. Är också rätt kluven till foton på själva lokalen, av flera skäl.

Hilsen,

/P

:slight_smile: Jag ska nog inte vara först att testa nya sorter :?
Mina kardinaler går sådär, det är du som är “Kardinalkungen”