Här kommer en bild till.
Grym skärpa, glöm inte putsa rutan bara
Om det var prickarna du tänkte på så kan jag berätta att jag precis innan hade skrapat rutorna, så det är alger som flyger omkring i vattnet.
Aha, den här såg jag på Nikonforum idag
Snyggt, man kan ju försöka planera in så att man putsar rutorna nån dag innan själva fotosessionen så slipper man algerna.
Vi vill se fler bilder… på räkor
Sonja , ja jag hänger på nikonforum och D70sverige med, så vissa kommer hamna på båda ställena .
Johnny , fler bilder på räkor kommer så fort jag får några som är bra nog att visa
Mvh Peder
Suck…
Är avis på er med “finkamera”
detta är vad jag lyckas fånga med minCasio för 999 kr.
Hur mycket behöver man lägga ner för att få en skaplig systemkamera som tar “finbilder”
Jag fotade med en lite mer avancerad kompaktkamera tidigare. Det blev ok bilder med den, men lite mer brus. Vad man behöver för akvariefoto är en kamera där man kan ställa allt manuellt och helst kunna köra en manuell blixt. Det hade jag inte på min, utan den var inbyggd men fälldes upp på en arm en bit över kameran. Jag kunde dessutom reglera blixtljuset.
Men vill man riktigt nära och få till ett fint ljus så är det betydligt lättare med en systemkamera där man skaffar ett makroobjektiv om man ska fota små fiskar och räkor, och en extern blixt underlättar också. Pris? Jag vet inte riktigt, men ett antal tusenlappar går det på. Ett lite billigare alternativ är att leta efter begagnade grejer. Men se till att ni får med alla papper och kvitton så det inte är stöldgods.
Köpte en D40 med kitobjektiv och sb400 av Expert som hade det som paketerbjudade. Bilderna blir bättre än min canon kompakt men inte lika fina som några av de bilder som visas här.
Efter tips av JW så kommer ett Sigma macro objektiv att inhandlas så småninigen, detta för att kunna ta några finna vattenbilder. Ut av vad som kan läsa i tråden så är en extern blixt med ttl-sladd bra att ha.
Så även om kameran är den billigaste som finns så kommer kringutrustningen att hamna kring 10 000 kr.
man lever bara en gång, eller???
Kan säga vad jag har gett för mitt system.
Beg. D70 imkl. 18-70 objektiv 4000:- Går säkert att hitta billigare nu
Beg. Sigma 105mm Macro 3200:- Har sett Tamron 90mm macro för ca 2500:-
Ny. SB-600 blixt (ebay UK ) 1470:- Billigare går inte att hitta knappt.
Totalt 8670:-
Ok, tack för tipsen…
man får väldigt många räkor för dom pengarna :lol:
får väl hyra in en fotograf då och då
Du kan ju köpa lite i omgångar , mycket roligare att använda system än kompakt…
Håll utkik på blocket och liknande det finns mycket till bra riser.
Peder
Jo det e sant, ska kolla in blocket genast. Är Macroobjektiv ett måste för hyffsade bilder?
Vet inte riktigt , men det underlättar rätt mycket , eftersom du kan komma närmare och få 1:1 .
Ska testa att ta med mitt vanliga 18-70 ska vi se vad det blir av det.
Edit.
Detta är med 18-70 vid 70mm
Detta är sigma 105mm macro , ursäkte den dåliga bilden , men den höll på att försvinna
och ville att den skulle var på samma ställe så man kunde jämföra.
Peder
Jag tycker makro är ett måste om man fotar ganska små prylar som räkor, små fiskar men även insekter och små blommor mm. Det du fotar blir ju större i förhållande till bilden än utan makro.
Tack, jaa det e ju grym skillnad på zoomningen ijallafall,ska man ta roliga räkbilder e det nog macro som verkar gälla.
Har hittat en Canon 400 D på blocket med ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro objektiv, säger mej inte så mycket mer än att jag kommer bli fattig om jag slår till :?
vet du eller någon annan något om den kameran?
Det är ingen större skillnad på kamerorna i den prisklassen , det är en bra kamera.
Som du såg stod det macro på objektivet , men det är “fuskmacro” alltså inget riktigt macroobjektiv.
Det ger 1:2 eller liknande inte 1:1 som ett riktigt macro.
Canon har gott om nya och beg. objektiv både egna och 3:e part. typ sigma tamron osv.
Själv är jag kär i min nikon :lol:
Mvh Peder
okej, tusen tack för tipsen, får kolla runt lite mer och läsa på