Går det att ha ottosar tillsammans med cr/cb eller kommer de att stressa dom så att de inte ynglar?
mvh clas
Det går ju att ha Ancistrusar så varför inte, Ottocintusar är ju väldigt fredliga och lugna vad jag vet och det enda är om dom tar räkyngel men det vet jag inte
!
jo fast dom kan ju stressa räkorna och det vill jag ju inte!
Jag har 5 ancistrus och 2 ottosar med cr och körsbär iett 95liters kar och det går bra .
fick cr räkbäbisar för en månad sedan och jag har räknat till 13st men det kan vara flera dom är svåra att se så små som dom är.
vet inte hur många en normal kull är på men det verkar inte som ottosarna eller ancistrusarna är intresserade alls av räkbäbisarna.
![]()
testade med en ancistrus men den trivdes inte i kylan (20 grader) det kanske inte ottosar gör heller?
Jag har några av mina Ancistrusar gående i 21 grader nu utan problem
!!!
Tror inte Otos stressar räkorna, de lever i en lite annan nisch. De trivs defintivt bättre i lite kyligare vatten (inte över 25 grader), brukar tyna bort här om det är för varmt. Vet dock inte någon nedre gräns för dem, 20 grader är kanske snäppet för kallt. De är lite känsligare än Ancistrus, så var beredd på att någon stryker med i vilket fall.
Hilsen,
/P
ok tack!