Hej på er
Nu är jag tillbaka här igen… Efter många försök med räkor så gav jag tillslut upp. Räkorna gillar helt enkelt inte mitt vatten Vi har egen grävd brunn och har surt vatten med mycket metaller i och säkert annat också som inte räkorna gillar. Provade med CR CB och Tigerräkor men inget funkade. Körde med körsbär ett tag och det går ett tag men de dör ut efter hand ändå förutom några tappra som lever kvar.
MEN!! Nu har jag skaffat ett saltvatten-kar och då slog mig tanken på om jag kunde använda osmosvatten till räkorna?? Man kan väl använda osmosvatten till sötvattenfiskar om man tillsätter diskus-salt?
Jag hade också problem med crystals men kör med osmosvatten och ett speciellt salt för räkor nu. Jag har haft MYCKET gott resultat. Saltet är i mitt tyckte väldigt drygt och prisvärt. Speciellt som man slipper köpa vattenberedningsmedel. Har använt mitt i långt över ett halvår och det syns knappt att burken är använd.
Jag har inte saltet till mina men funderar på att beställa det faktiskt, de går på soil men det vill inte bli några räklingar ändå även om räkorna verkar mår prima Ph ligger på 6,4 och Kh går inte att mäta:)
Glöm det… Jag var inne och läste på om det nu och har beställt Fy fasen vad roligt det ska bli att börja med räkor igen!!!
Nu är frågan vilka räkor jag ska köra denna gången. Blue Tiger vill jag ha igen för de är så sjukt fina!! Sedan blir det CR eller CB igen också. Sedan får vi se. Har ni några roliga förslag?
Helt sant! Jag kommer göra så för det är så tråkigt om det inte funkar ändå Men jag hoppas och tror att det ska gå vägen denna gången, vi har svårt vatten så jag är nästan säker på att det var det som ställde till det sist!