Har just blivit med räkor (CR) och köpte samtidigt några blå posthornsnäckor.
Snäckorna är stilla den mesta av tiden och ligger ofta på botten med “luckan” stängd. Låter inte bra tycker jag :?
Borde de vara mer aktiva?
Har dem som sagt ihop med ett gäng CR, med följande vattenvärden: ph 6.0 temp 25 grader. Det är ett 20 liters akvarium med vanligt grus, mangroverötter, ekblad och olika mossor.
Är det kanske för lågt ph?
Posthorn behöver PH minst 7, annars eroderar deras skal.
Normalt sett kan dom agera ganska chockat vid plötsligt byte av miljö.
Inom något dygn bör dom börja sticka ut foten eller huvudet eller vad man ska kalla det för
Posthorn är mycket känsliga för metaller.
Mitt brunnsvatten (egen brunn, grävd), tar död på posthorn på ett par timmar om jag inte använder vattenberedningsmedel.
Har ett kar med rådasand (aluminiumsilikat), släpper man ner snäckor där så dör dom inom ett par dygn, oavsett vattenberedningsmeddel eller ej.
Köpte dem i lördags på ciklidauktionen i Göteborg.
De är mellan 1,5-2 cm.
Packade i plastpåse.
En av dem har inte flyttat på sig eller tittat ut på ett dygn iallafall, död?, och en annan verkar ha fått luft i skalet för den flyter. Den lever iallafall!
J-E
Enligt skötselråd bl.a. på detta forum skall man helst ha mjukt surt vatten till Crystal Red samt gärna ha posthornssnäckor som sällskap! Hur går det ihop om man nu skall ha alkaliskt vatten till snäckorna?
Snäckorna kan leva i PH under 7 men skalen eroderar.
Dels blir dom väldigt fula, men i värsta fall så eroderar skalen så pass mycket att snäckan med tiden dör av detta.
När snäckan får skador på skalen utifrån, så försöker den till viss del reparera skadan inifrån, men själva skadan på skalet kan aldrig repareras.
Så informationen om att posthornssnäckor passar ihop med Crystal red, som vill ha mjukt surt vatten, stämmer alltså inte?
Är det något annat man skall tänka på, mer än att ha alkaliskt ph-värde? Skall man tillföra kalk, ha kalkgrus eller sepiaskal i karet?
Snäckorna vill ha lite extra kalk i vattnet.
En del säger att det räcker med weekendfodertabletter, dom innehåller ett visst mått av kalcium.
Själv har jag en bit kalksten i vattnet, men det drar ju upp PH rätt rejält, så det kanske inte alls går med dina räkor.
Själv har jag gula räkor, blue pearl och blå babaulti och dom har inga problem med högt PH i mina kar.