Orangea räkor?

Jag har inte riktigt hängt med det senaste inom räkorna då jag tappat lusten lite, men nu planerar jag ett nytt kar för räkor. Jag hade varit intresserad av någon orange sort som då kan föröka sig i vatten, som Red Cherry. Någon som vet om det finns och ungefärligt pris? Vart finns de att köpa isf?

Haha, sötvatten ska det ju vara :wink:

jag har för mej att den orange räkan bara förökar sej i bräckt vatten, kanske någon vet med säkerhet

Finns det inte 2 sorter? :?

jag har lite dålig koll på dom.

Jag hittade någon som hette Neocaridina sp. “mandarine” (orange shrimp), fast undrar hur vanlig den är…

Visste att jag sett den någonstans…
http://www.interaquaristik.de/aquaristi … 716-1.html
nu får man väl bara hitta den i en mer seriös butik då.

är inte den Tyska sidan seriös?
har du handlat där?

www.fashop.de ligger nere just nu, men jag kan nog tänka mig att dom kanske också kan sälja den. Eller om jag har tur så kan jag övertala någon butik i närheten att ta in dessa räkorna, priser var trots allt inte så högt.

Jasså, det var tur jag inte beställde därifrån, trist med oseriösa säljare :frowning:

Jag kommer åka ner runt pingst för att handla en del, kan kolla om det finns orange räkor dit jag ska.

http://www.garnelenhaus.de/index.php ska tydligen vara väldigt schyssta att handla utav. Det var ju ett gäng från Zoopet som åkte ner till Tyskland och handlade utav dem. De verkar dock inte ha några orangea Neocaridina.

Jag har funderat lite att istället skaffa vanliga Tigerräkor, det är mycket lättare att få tag på. Men om du ska ner till Tyskland så får du ändå gärna säga till :slight_smile:

Jepp, det blir ett besök hos dom.
tigerräkor är sjukt snygga, här är ett foto från min förra resa ner dit!

Har själv haft oranga räkor och det verkar som att det inte är någon Neocaridina sp. “Mandarine” utan Caridina cf Propinqua.

Den säljs nog tyvärr under fel namn. :frowning:

Jasså !! Det e till att åka utomlands för att handla…!! 8) Kanske sulawesi ? :roll:

Det lutar nog åt Sulawesi :slight_smile: jag har ju inhandlat beg ställning med 6 st 40 liters som ska i gång så fort jag får lite tid över :slight_smile:

Då kan man handla Sulawesi från dig snart då. :wink:

Hehe, det dröjer nog ett tag men man kan ju alltid hoppas framåt hösten

Du kan ju sätta upp mig på väntelistan. :smiley:

Misstänker också de som säljer Neocaridina “Mandarine” egentligen bara är den vanliga orangea som finns att köpa på div. butiker som är Caridina cf. Propinqua.

Försök håll er till ämnet. Lite för mycket OT.

Sorry! :oops: