Jag har nu haft mitt 54l akvarium med CRS i snart 3 månader och de ynglar av sig som om det inte fanns en morgondag. Kvaliten på föräldrarna är väldigt blandad och samma sak med ungarna så klart. Ser faktiskt ut som att en del yngel blir golden.
Det fullkomligt kryllar av yngel nu i olika storlek och jag börjar fundera på vad jag ska göra för att sakta men säkert få bättre kvalite på räkorna. Eftersom jag bara har möjlighet att ha ett akvarium just nu så kan jag inte flytta över och dona. Jag antar att det självklara svaret är att “kasta” de sämsta. Känns lite som att leka Hitler men antar att man inte har så mycket att välja på nu när det är kallt och svårt att skicka/sälja?
Jaja, tänkte mest höra om det är något specifikt man ska titta på och direkt sålla bort? Ojämna band? Genomskinlig färg?
Kul du lyckas!
Det är framförallt de transparanta du ska undvika att odla vidare på om du vill behålla en bra stam på dina räkor, Även de med orange eller svag röd färg går bort hos mej.
Dock har jag svårt för att “avliva” dåliga räkor så just nu har jag 12 småkar i gång.
Sålla bort och blanda in nytt blod/bättre graderingar.
Sälj eller skänk de du inte ska ha är nog mer humant än att avliva de.
Skriv bara att du inte skickar på din annons.
Tack för bra svar, jag ska höra med djuraffärerna om någon vill byta. Rent genetiskt så kan väl en genomskinlig räka producera “fina ungar”? Även om det är mindre chans så behöver väl inte avkomman bli som föräldrarna?
Får väl sakta men säkert byta/sälja de lite sämre och se om jag kan få bättre kvalitet allt eftersom.