Som rubriken lyder så undrar jag om äppel sniglar ömsar skal?Låter juh jäkligt dumt,men försöker bara finna ett svar
Om jag ser på mina gula sniglar som jag köpt och mina brun randiga så ser det ut som att det översta lagret har börjat lösas upp,fast bara på vissa ställen, det som är under själva “ömsningen” är fint,undrar om det är för att dom växer,sen har jag även märkt att vissa bruna randiga har små sprickor i sitt skal
Har lagt ner kalk sköldpadda,
Och ph ligger nu på(7,5)innan jag tillsatte bikabonat låg den på (6,4)
måste jag även tillsätta bikarbonat för att ph värdet ska höjas,och för att kalket från kalk sköld paddan ska kunna upptas av vattnet?..
Det här med vatten värden och vatten kemi är fn inte min starkaste sida,och inte är det lätt häller för delen om man heter Lindakliar sig på huvudet*
Nej dom ömsar inte skal, de bygger på sitt skal vid manteln som är öppningen på skalet vart efter de växer. Om du använder kattsand så behövs ingen tillsättning av kalk då kattsanden innehåller tillräckligt hög halt av just kalk. Dina snäckor har kalkbrist, där av de eroderade fläckarna, prickarna i skalytan, om du du har vanlig sand i karet så bör du blanda i snäckdkal eller köpa så kallade kalksköldpaddortill snäckorna. Skadorna på deras skal försvinner inte, men med kalk så förhindras att det blir mer, har dom tillgång på kalk så håller se sej fina i skalen.
Det finns inga dumma frågor !!!
Näääj…frätning på skalet:(
Vad tusan,slängde juh ner en kalk sköldpadda juh,hur många bör man slänga ner och vart ska helst ph värdet ligga på?
Finns det något för högt värde föresten?
Ph 6 - 8 men det är alltid bäst med högre för högre Ph indikerar på kalkhaltit vatten och till snäckor är det bättre just för skalet skull. Jag råder dej faktiskt att använda kattsand som bottenmaterial till snäckorna då slipper du kalkproblemen !!!
kalkskäldpadda hjälper inte helt, du måste höja pH-värdet på annat vis också, tex. med bikarbonat! Annars får du ha i hur många kalksköldpaddor som helst!
Haha det blir du inte när du märker att ens Fd blonda hår blir grön :S
Men de som har egna brunnar har ofta mkt kalk i vattnet, men fula märken blir det längs ytan på akvariumen
Jag har också bott så jag hadde egen brunn, men det vattnet var inte särskilt kalkhaltigt, men det var fantastiskt gott att dricka !!! Nu bor jag i Göteborg och här har vi ett mjukt vatten tyvärr så kattsanden fyller alla sina funktioner !!!
Ja, ute i stallet är det icke komunalt vatten och det vattnet är så himla gott!
(ursäkta peckoltia att jag inte svarar på dina PM men jag har nått fel på datorn så alla ikoner och bilder kan jag inte se på den här sidan :? Därför kan jag inte svara på PM eller skriva nya trådar! )
Hur gör ni med bikarbonat? Jag har en kalkpadda i mitt 40-liters (innehåller kanske 35 liter vatten, är inte helt fullt) och trodde att det skulle räcka. Hur mycket bikarbonat ska jag ha i? Och hur ofta?
2 tsk per 10 liter
Lät lite väl mycke,skulle det inte vara en nolla till där:p
Har läst att man ska ha 1 tsk till 100 liter
Förmodligen jag som är ute och cyklar 8)