Olika räksorter

Vad kul det är att jämföra olika räksorter. Jag som bara haft körsbär förut av de “levandefödande” sorterna. Nu är det ju hur kul som helst att se olikheter och likheter.

Tex tigrarna simmar inte gärna och sitter oftast närmast botten. Ska de någonstans så promenerar de. Medan alla de andra sorterna blandar transportsätt och mer än gärna sitter i växter och på rötterna.

Blue Pearl räkorna verkar få fasligt mycket rom redan första gången, mot körsbären som iaf hos mig fått rom tidigt, redan som ganska små men då inte så mycket rom.
Blue Pearl räkorna har växt väldigt fort. Några var inte ens en cm när jag fick dem i slutet på november och nu har jag 6 honor som bär på rom. De är dessutom en liten aning gruffiga mot varandra vid utfodring, något jag inte sett hos några av mina andra sorter.

Sen är det också så himla spännande nu med alla nya små barn. En mörkblå (Neocaridina sp. ‘Blue’) släppte just sina små nyckläckta bebisar, 6 blue pearl med rom och 1 blond tiger. Inget är som väntans tider :slight_smile:

Mina tigrar är väldigt aktiva och simmar mycket. Dom är dom mest aktiva när jag släpper ner lite levandefoder till de små Boraras brigittae som går i samma kar. Då simmar tigrarna upp och simmar runt i bland maten och försöker fånga fodret i flykten, gäller nykläckt artemia och grindalsmask. Jag tror att dels beror det på olika räksorter som beter sig olika men också på akvariets inredning.

De är aktiva blå/blond tigrarna, men just att de helst förflyttar sig med hjälp av sina ben. Det är en hel del trollhassel i det karet men även redmoor, så det finns att klättra i om man vill. De blå (Neocaridina sp. ‘Blue’) som också bor där är tvärtom ganska mycket för att simma om de ska någonstans och sitter mestadels i grenar och växtlighet. Kanske de helt enklet har skapat sig olika revir?