Tjabba ! Tänker nu dra igång ett litet sidoprojekt !Har ett 18 liters som jag tänkte hysa lite Cr av lägre gradering i .
Upplägget :18 liter som sagt.Sk.Engelskt sjögrus 6-8 mm.vatten från min brunn här ute på tomten,ska testa Ph,kh och Gh samt för koppar & nitrat.
Mer info kommer för er kemi-nördar !
En “Pellia”-mossa e beställd från E-bay.
Billie-filter(vad annars !)samt värme slinga från ett nerlagt terrarie.
I rötterna finns mycket som räkorna gillar, och det är en bra ph sänkare. Tittar man på odlare utomlands så hade de i princip alltid rötter i karen innan soilen blev så populär.
Jag lovar inte att du lyckas då det är en mängd faktorer som spelar in om dina räkor ska trivas, men du är helt klart närmare lösningen med rötter i karet.
Ang Tester tycker jag JBLs är bra. De har en noggrann ph test som går mellan 6,0-7,6
som är riktigt bra.
vad jag fått höra så innehåller Engelskt sjögrus kalk!? med andra ord högt ph som är omöjligt att sänka. eller har du nån annan grus som liknar fast utan kalk?
Engelskt sjögrus = kalk !? Första gången jag hör det. Ja kanske det,men detta blir bara ett test,har ett svart grus liggandes oxå,men det verkar som det höjer ph det med…Iofs är det duktigt lågt ph i brunnsvattnet.
Ska först å främst köra in detta kar en vecka eller två,kommer att ta prover löpande.
hmmm, oroväckande lågt Ph. Hur ser det ut i dina andra räkkar?
för inte har jag för mej dina phvärden varit så låga tidigare eller har jag dåligt minne
Fan,Janne !! Du har ett minne som en hel flock Ardennerhästar !
Visst har jag haft höga ph värden i mitt kommunala vatten.(och svårt att sänka det )
Men mitt brunnsvatten e en annan femma !Har dock varit lite tveksam till detta vatten innan,men vill prova mej fram.Verkar ju inte innehålla några större bekymmer,har även kört ett bakteriologiskt prov på jobbet.
Hehe Tack, du är en av de få som säger jag har bra minne.
Intressant att du vågar testa ditt brunnsvatten till räkor. Kör på i minst ett par månader innan du släpper ner de dyrare varianterna bara.Du kanske kan mixa annars med ditt kommunala vatten så du får upp pht ett snäpp.
Mm, det var lågt pH - var vattnet genomluftat när du testade det? Om inte så bör pH stiga en smula efter ett par dagar i karet. Annars avis på sådant vatten direkt från brunn…
Såvitt jag vet innehåller engelsk sjösten inte kalk, men månne finns det olika varianter även på den. Det jag menar är att när du tar vatten från brunnen så är det troligen rätt mycket CO2 i det. När den luftas ut stiger pH. Testa med brunnsvatten i en hink, lufta igenom det kraftigt under något dygn och mät pH.