White Pearl & Blue Pearl räkor have now been correctly identified by Werner Klotz as “Neocaridina palmata”. So their latin namn is no longer Neocaridina cf. zhangjiajiensis.
Så dem har tillhört fel art innan?
Snarare så att de har undersökts och funnits att de hade tillräckligt med skillnader för att klassificeras som egen art.
cf. = “confer”, ungefär “jämför med”.
aff. = “affinis” betyder “liknande”
sp. = species. Ett praktiskt namn som används för obeskrivna arter. Ganska ofta är det samma namn som fyndplatsen. T.ex Labidochromis sp. mbamba. Istället fär sp. kan man också skriva ". Alltså Labidochromis “mbamba”
spp. = plural av sp.
Det gemensamma för alla de här förkortningarna är att de indikerar en provisorisk namngivning i väntan på klara besked kan man säga.
I det här fallet så står det “identifierats”. Det betyder alltså att de här räkorna tillhör en beskriven art men att man inte riktigt haft det klart för sig.
Översättnig??
Kan de ännu korsa sig med körsbär??
White pearl och blue pearl räkorna har nu blivit korrekt identifierade av Werner Klotz som “neocaridina palmata”. Så deras latinska namn är inte längre Neocaridina cf. zhangjiajiensis.
Kolla i korsningsguiden ![]()
Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
Nu blir jag förvirrad tittade i två olika korsnings tabeller och den ena säger att BP kan blanda sig med Cherry men den andra inte?
Denna säger vad jag kan förstå att risken inte finns
http://gnuet.com/Skaldjur/Korsningstabell.png
Vilket stämmer?
Är den bestämd som en egen äkta art så skall dom inte kunna korsas med andra arter, mer än med vissa närbesläktade arter fast då skall avkomman bli steril och inte kunna korsas vidare.
Blir avkomman trots det fertil så är det inte olika arter utan bara olika under-arter eller raser av samma art.
Tex så är Häst och Åsna olika arter, men är så närbesläktade att dom kan korsas med varandra och få avkomma, fast dom i sin tur är alltid sterila och kan inte korsas vidare.
Thaifighter
Så om man kan korsa tex Red Cherry med White/Blue Pearls och dom får fertil avkomma som kan förökas vidare, så är det inte att anses som olika arter, utan just bara underarter/raser/färgvarianter av samma art!
Plahgat
Detta stämmer delvis ja, men i det stora hela så finns det många fler arter som kan hybridiseras med andra arter. Den artdefinitionen du beskriver är en gammal, i många fall rätt i högre stående djur, definition som ej kan tillämpas på lägre stående djur.
Artbegreppet är väldigt flytande och en ganska het potatis inom systematiken. Tidigare så bestämde man arter och artskillnader med enbart morfologi, men eftersom man nu kommit längre (och framför allt förenklat) DNA analysen, så är det denna som används mest numera. Det finns ett gäng olika sätt att definiera en art, så man kan tyvärr inte säga att bara för att det är 2 olika arter så kan de inte ge livsduglig och fertil avkomma.
Sen har oftast dessa hybrider en lägre fitness (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fitness_(biologi)), men det är ett annat kapitel ![]()
// Alex
Jag är rätt grön på räkhobbyn men den allmänna uppfattningen tycks vara att Neocaridina-arter kan korsas
http://shrimpsider.files.wordpress.com/2012/01/shrimp_crossbreeding_table_1.gif
Inte så konstigt heller, finns många “hot beds” för artbildning (speciation) där man hittar nya arter bara några meter ifrån andra arter från samma “förfader”. Kolla bara på nattsländor från Nya Kaledonien, helt vansinnigt diversitet.
(Ledsen för svengelskan, inte van att svänga mig med svenska termer inom biologin^^)
Så kort sagt på svenska
De kan korsa sig men inte få fertila ungar.
Kan jag ha dessa i samma balje eller skall jag låta dem gå i var sin? Skulle behöva frigöra en balja för en betta kille.
Jag skulle inte blanda dem, gissar att avkomman är fertil. Jag har iallafall inte hittat nåt som skulle säga annorlunda.
Och skulle avkomman vara infertil så skulle det ju inte vara någon korsningsrisk, eftersom de i sin tur inte kan få ungar.
Jag är skeptisk. Sa till en kund senast igår att de inte gick att ha ihop med körsbär. (BP då)
Tycker det är bättre att vara på den säkra sidan, framförallt när man säljer.