nytt kar

hejsan jag hade ett gammalt 70 liters akvarium med sprucken sidoruta
så jag bestämde mig för att skära ner det och göra ett nytt lite mindre
det blev ca 23 liter hemgjord bakgrund & ett litet träd
här borde väll några räkor kunna trivas!??

En paronhaj hade suttit fint i det lilla karet! :slight_smile:

Nej men skämt och sido, räkorna skulle nog älska det. Dock hade jag haft lite mer mossa och kanske någon växt.

/S

snyggt :slight_smile:

hur fixade du bakgrunden?

silicon på en ganska tunn plexi skiva sen hade jag strött ut botten sanden på en tidning så ja jag den i gruset!

jag har mera mossa som ska i men först ska jag ha igång filtret
så om ett par dagar får det flytta in några fiskar sen får dom efter någon v till ersättas av räkor!!
sen sitter det en vattenpest i bak kanten och dom brukar ju växa bra

Jag hade vattenpest förr i ett utav mina kar. Och de växte som ogräs. Hade några stycken som va närmare två meter långa. Helt sinnessjukt va de. Gav dock bort allt till min kusin då jag skaffade mig lite annat istället.

Sorry,lite OT men visst kan man “dela” vattenpesten ? Alltså nypa av topp skotten,dra av ett antal lövpar och sen peta ner stumpen i sanden ?

Har hört att detta kan utsöndra nått ämne som varken fisk eller räkor gillar ? Kanske en myt ? Nån som vet ? :roll:

Jag hade aldrig några problem när jag gjorde på de viset med min pest. När dom blev för lång på dom ställen i karet där ja villa ha kortare, så nöp jag av, och antingen slängde, eller satte den “nya” biten i botten.
Har inte hört nåt om att dom ska utsöndra nåt :o

Det där har jag aldrig hört tidigare, det är så man ansar och förökar en strängelväxt vilket vattenpest är :slight_smile: