Nytt kar igång!

Efter fyra veckors otålig väntan så kom äntligen mitt måttbeställda idag!
110x20x30 cm är måtten och ska inom kort innehålla några räkor av ännu obestämd sort.
Tetras CompleteSubstrate i botten med svart 1-2mm grus över. Stenarna är zebrasten och bakgrunden är en enkel svart fotobakgrund. Billifiltret ska få puttra igång när en skarvsladd inhandlats :stuck_out_tongue:

Några layout-ideér? All kritik är såklart väkommen (även om de positiva är mer uppskattade…!)

Läckert!!! Jag har äntligen bestämt mig för en akvarievägg hemma med 6 räkakvarier…sen har jag 9 akvarier till…i övriga lägenheten… Synd att ha blommor i fönstren när man kan ha små räkkar i brist på plats… :roll:
Svart sand är snyggt. Jag tänkte ha svart rådasand av fin sort. Vilken har du? Den ser lite grövre ut eller så ser det bara så ut. :slight_smile:

Grenar är snyggt i osså, men undrar vart man säkrast tar såna så det inte blir knas med vattnet. Havet eller vattendrag? Eller bara vanliga döda?

Vänligen!!

Jag kör med Imazos svarta grus (Art.nr 135.9010 om du vill be någon beställa hem…) storlek 1-2 mm.
Funkar helt okej än så länge, har legat i vattnet en timma ungefär :stuck_out_tongue:

Rötter tycker jag är lite risky att ta från nordligare breddgrader, har ingen direkt erfarenhet av andra än mangrove och mopani. Dött ska det vara iallafall, rejält dött.
Jag har lärt mig att grenar och rötter häruppifrån kan fälla ut ämnen som fiskar från mer tropiska länder är känsliga för, men det vet jag inte om det är en myt eller ej…

Jo, den sanden beställde jag faktiskt hem på jobbet tidigare i veckan, men den var inte vad jag ville ha då jag tyckte den var för gnistrande, kantig och inte bara svart utan även små ljusa stenar… Är ute efter riktigt svart fin sand, typ rådasand. Ska se om jag kan köpa det i nån annan affär. :lol:

Det är väl barrträd som kan fälla ut garvsyra(?) eller så? Sånt som legat i saltvatten (havet) har jag hört blir sterilt och “säkert” för akvarie, men är osäker. Tunna grenar som “grenar ut sig” hit o dit är snyggt tycker jag. Björk kanske är ofarligt?

Tycker det är jätte snyggt med låga och långa burkar, men din layout saknar en fokuspunkt. Kanske fattas lite växter, men kanske flytta om stenarna lite så det ser mer ut som en båge där ena sidan är högre så att det inte ser så platt ut.

Mycket god idè det där, ska ge mig i vattnet när jag kommer hem igen…!

Fick igång billifiltret igår men farten räcker inte riktigt till hela karet, går till två tredjedelar ungefär…
Kör med en Elite 799 på ett Elite svampfilter med en filtersvamp… Skulle det bli mer sprutt om jag byter upp luftpumpen eller har svampfiltret en max-kapacitet?

Ska se om jag får i några växter idag, utbudet var inte så jättestort för dagen,
men några windelöv funkar ju alltid =)
Är ute efter proportionerliga växter, ska försöka mig på HC när jag väl får tag i det…
Finns det några andra förslag?

Ett par olika grupper stängselväxter?
Jag köpte förövrigt HC från joni/johan (http://www.aquascape.nu/) för en billig peng. Du kan mejla honom och fråga om han har börjat sälja än.

Jag vet inte riktigt hur priserna ligger…
Om jag beställer från Tropica så går väl deras portion (kruka?) på ca. 80 spänn.
Om man tar ett köp på amerikanska ebay verkar priserna ligga på 350:- inkl. frakt, men då är det ju 3 stycken bitar à 15x15 cm…
Vet inte riktigt vad man ska satsa på… handlar man för 400 spänn så är det ju inte så roligt om man inte har de växtförhållanden som krävs… Fast 2x30 W (LifeGlo och FloraGlo) kan ju omöjligt vara för lite för den lilla vattenmängd kan man tycka :stuck_out_tongue:
Hur är det med CO2 egentligen? Jag har Tetra CompleteSubstrate i botten och kommer, om det behövs, köra med TMG… Det känns lite overkill med CO2 ändå, har aldrig använt det, men så har jag bara använt mig av relativt lätta växter också… =P

Jag kör utan CO2 i mitt kar med HC. 80kr per kruka låter dyrt om det är inköpspriset. Fick mitt för 100kr för 4 krukor som var runt 10x10 sammanlagt.

Mja, Tropicas inköpspris låg på 32 så det hamnar väl där nånstans till kund…

Ska försöka få ta i det iallafall, tog hem lite windelöv idag för att gå igång burken.
Kommer nog upp bilder lite senare :stuck_out_tongue:

Är det Hemianthus callitrichoides ‘‘Cuba’’ ni menar med HC??

Ja det tror jag nog. Vart kan man få tag på det?

Fick i lite grönt idag iallafall, flyttade runt stenarna lite också för den delen…

[/quote]

Jag köpte min på zoozity i malmö.

Var det dyrt? Hur mycket fick du?

Jag köpte min på zoozity i malmö.

Kommer inte ihåg vad jag gav för det. Men en kruka blev det och det växr på bra.