Nytt akvarium med Eheim 2008, räk/yngelsäkra

Hejsan, min plan var att köpa en pump med filter samt en doppvärmare till mitt 54L akvarium som jag hade liggandes.
Så jag hade 2 val, en lokal djuraffär eller Djurmagazinet. valet hamnade hos Djurmagazinet då dom brukar ha större utbud än den lokala handlaren.
Efter att ha kollat runt lite i deras hyllor hittar jag en Eheim pump samt en 50W doppvärmare, priset skulle landa på cirka 550-600kr. Men när jag kollade bakom mig så stod det en jävla massa flång nya 54L akvarium med pump, doppvärmare, plastlock med belysning för en femhundring. Så det slog mig att varför inte köpa det då det ändå är billigare än börja gorma me de gamla akvariet.
När jag öppnade förpackningen och såg pumpen slog den första frågan mig, hur i h-vete gör jag detta räk och yngelsäkert på ett bra sätt?
För er som har liknande pumpar kanske håller med mig om att de kan se förjävligt ut att stoppa på en nylonstrumpa över en liten del av insuget, så efter lite filosoferande kom jag fram till att jag kanske ska ta o fylla insidan på insuget (om ni hänger med) så att det ser “stilrent” ut och fortfarande funkar.

Ligger o pendlar mellan körsbärsräkor eller CB+CR som ska ner i akvariumet, så ni har en liten hum o var “kraven” ligger

Vad har ni för förslag, eventuellt om ni har någon guide som jag inte har hittat med bilder?

Tack för alla svar.

Mvh Fredrik

Guiden ( om vi börjar med slutet) finns under Redbee loggan med fotot o den gråa randen, ungefär mitt i står det Räksorter… finns foto, vad de behöver lite alment om räksorterna…
Har själv haft Eheim pumpen,vet dock inte om det är exakt samma som du har, finns dock numera i ett skåp… finns en liten “vips” som snurrar runt o gör den olämplig till räkor/yngel… kolla gärna detta innan… Hoppas att du lyckas med den … kul med nytt kar… Grattis till detta o oxå att du ska börja med räkor… Tänk på att karet bör ha varit igång ca 1 månad, o att Körsbär är “lättare” än CR/CB…
Som tur är finns det HUR mycket att läsa här…
Snacka om att jag läste hur många gamla trådar som helst i början ( ja jag lästa igenom ALLA trådar… vissa snabbt , andra NOGA… FAST det är ju ett antal trådar sen… numera har jag inte koll på alla trådar… fast bra med sök funktionen… spara mycket letande :wink: )
Må gott mvh Pia

Räkorna har jag redan sen typ 1.5 månad tillbaka och har en humm om hur jag ska sköta dom :). (Kan inte förklara nog bra hur förälskad jag vart i räkor förns jag köpte dom första för snart 3 månader sen)
Tänkte mest på pumpen om de fanns nå tips o tricks uti den om hur jag ska på ett snyggt sätt få pumpen/insuget säkert för räkor men främst för räklingar.
Akvariet i sig kommer stå igång från och med idag och 5 veckor frammåt innan jag stoppar ner något litet sött liv i den :slight_smile:
Men jag tackar dig Pia för den informationen du gav :slight_smile:

Kanske går att pilla dit en bit grov filtermatta dör insuget sitter. Lycka till med de kommande räkorna.

Sorry jag missuppfattade dig…:?
Fast det står mycket i Räksorter om hur de vill ha det.
Har set en film från CR “hemort” som Janne lagt upp av Chris Lukhaup (längst ner på första sidan) det finns massor med blad på botten där de lever. Så kanske ett tips att få dit några almond eller ek löv…
Jag plockade frem vår pump, tror inte att det är något problem när de kommer in i filtret , men när de sen ska ut så är det igenom “vipsen” på den model vi har härhemma… Sen tänk på att där du ställer flödet ( liten spak uppepå ) är det hål precis tilllpas till en liten räka… har set det med egna ögon!!!
Jag vet att jag själv är URKASS på att lägga upp foton här, men hade varit roligt att se ditt projekt på vägens gång i bild
Må gott mvh Pia