Nytt akvarium, 128L

Japp, de som läser min blogg så skrev jag att jag köpte ett nytt akvarium från PWSS.
Det blev ett Akvastabil med svart alu-ram, läckert!
Som filtrering valde jag Tetratecs EX700, 700L/timme.

Och som vanligt, bottensubstratet ADA aquasoil Amazonia.

Vad tycks?

Jättesnyggt! Vad har du för mossa/växt??

Har just köpt upp mig på lite olika mossor, men de behöver växa på sig lite i mina befintliga räkburkar först innan det blir aktuellt med aquascaping:-)

Jag tänker ju ev göra om mitt 260l till “räkburk” och funderar lite på inredning…

Vad göder du med (om du göder)??

Jag är som natur en väldig lat person, så mina inredning är till stor del mycket enkla. Så lite underhåll som möjligt :stuck_out_tongue:

Växten heter Hemianthus callitrichoides “Cuba”, kallas för HC.

Jag göder inget alls. Bottensubstratet fungerar som gödning.

Jag har haft den tidigare men inte lyckats:-) Hur planterar du den, med pincett eller…
Den har ju obefintligt med rötter den lille rackaren. Men snygg är den ju!

Puh, inte pincett. Skulle ta jätte lång tid isåfall.
Jag delade upp de i 5x5cm stora bitar istället. Sen så begravade i stort sett hälften av biten i substratet. Det du ser nu är det som har växt upp från botten.

Köpte växten förresten genom en kille från PS, “joni”
Jätte schysst pris jag fick av honom. Tror han driver en egen webbshop som säljer växter.

Jag förstår att du har skickat efter “bitarna” från Asien här finns ju bara i kruka eller…

Mina var i kruka (4st), kostade bara 100kr exkl frakt.

Tack för tipset!

BTW Aquascape har fina växter. Bla. Hemianthus callitrichoides :slight_smile:

vad är det för växt du har vid stenarna? väldigt fin va den växten iaf!

Gammal tråd du hittat :wink:

Det är iaf. HC han har som bottentäckare, en utav de allra mest krävande akvarieväxter du kan ha egentligen.

Har du några bilder på det här karet i nuläget om du nu har kvar det? Eller iaf. bild på karet när HCn var fullt utbredd?