Nybörjarmossor

Ska snart få hem mitt “nya” akvarie, tyvärr dröjt av olika orsaker.
Går i inredningstankar och tycker det här med mossa låter trevligt, både utseendemässigt och räköverlevnadsmässigt.
Finns det mossor som är lättare att börja med eller spelar det ingen roll?
Något speciellt man bör tänka på?

Jag tycker mossor är som alla andra akvarieväxter. Bara de får ljus så går det bra. Mossa är extra roligt frö det växer på allt möjligt. :slight_smile:

javamossa e väll den lättaste och vanligaste.

Jo, Java är nog en bra nybörjarmossa.

På en av bilderna “här uppe” är det en cr som simmar genom en “skog”, vilken mossa eller annan växt är det?

Det är Taiwanmossa

När jag väl drar igång mitt kar tänkte jag låta det stå i nån vecka, sedan placera ut HC (Hemianthus calliitrichoides) på diverse platser. Men frågan är om det är en växt som lämpar sig i ett nystartat akvarium…? Ska ju köra med Tetras bottensubstrat och, om begäret finns, TMG…

Följer med intresse era olika diskussioner. Tittar in lite här och där! Jag kan så lite ser jag!

Vad är Tetra-bottensubstrat? Hur hjälper det växterna? Är lite konfunderad över hur botten skall se ut? Är det för grovt, försvinner slammet ner i substratet och det måste slam-sugas på djupet. Detta ställer ju till det för rötterna. Är det för små korn, inträffar syrebrist och vattnet blir stillastående med stora problem? Slammet skall väl stanna uppe på sanden och sugas upp!?

Hur löser man det där? Gärna budgettips! Vi är begränsade pengamässigt!

Apropå nät, borde man inte kunna använda ett sådant där myggnät av plast som man sätter i ramar, till att fästa vattenväxter mha. fiskelina på? Jag tänker mig bitar på 1 dm2 klipps till. Stora och små växter fästs fast i nätet försiktigt mha. fiskelinan. Syr fast deras rötter på naturligt avstånd. Bottensubstratet läggs på plats.

Näten läggs på bottensubstratet och mer material läggs på nätet och täcker då rötterna och döljer nätet.

Då tänker jag att man enkelt kan reglera hur djupt rötterna skall planteras! Flytta hela bestånd och dela genom att klippa itu. Möblera om etc.

Vad tror ni? Går det att göra så här?
Mvh
Christin

I kombo med mossor kan du lugnt strunta i olika tillägg till botten. Växtnördar lägger ofta ett lager näringsrikt bottensubstrat underst, tror det är vad som menas med Tetras bottensubstrat. Finns mängder med märken och varianter.

Bra storlek på sanden för växternas del är ca 1-4 mm. En del slam går då ned i botten men en del stannar även ovanpå. Ett bra råd är att ge tusan i botten, rör man runt där är risken stor att man får algproblem. Låt räkor/fiskar virvla upp slammet i stället och lyft ut det via filtret (där det samlas mest, om man har ok filtrering/vattencirkulation). Slamsuger gör jag i princip aldrig i de kar jag har bottensubstrat i.

Kombon med nät och växter i bottenlagret låter onödigt komplicerad. De flesta växter man kör ned i botten kommer funka perfekt utan nät, och det blir troligen mycket enklare att plantera om växterna. Med ett nät under sanden får du ett verkligt rottrassel, och du kommer att virvla upp botten rejält vid en omplantering. Jag hade helt klart bara kört växterna rakt ned, utan nät. Vill du däremot ha en mossvägg kan du använda nät att trassla in mossan i, men detta nät ska inte ned i botten.

Hilsen,

/P

Ok! Så botten den låter man vara helt? Hur ofta måste man då städa hela akvariet, dvs. börja om från början?
Mvh
Christin

Storstädning? Aldrig!! Ger oftast massor med problem. Med bra skötsel (balans mellan fisk/räkor/växter, vattenbyte, ev. lätt slamsugning, regelbunden regöring av filter och trimning av växter) så tuffar karet på. Det är när det har slarvats med rutinerna (oftast på sommaren), som folk gör storstädningar (oftast mot hösten) och det brukar landa i massor med frågor om algblomningar, fiskar som dör åssevidare. Rekommenderar aldrig storstädning helt enkelt.

Vill man nu göra om karet eller storstäda ändå, så planera det i god tid och gör det varsamt och med tålamod.

Hilsen,

/P

Så de där räk-karen är en sorts walstad-akvarium.
Mvh
Christin

Generellt skall du aldrig “storstäda” något akvarium någonsin, botten skall man låta bli sålänge man inte har riktiga problem med den, slamsug ytan men röj aldrig runt långt nere i botten, där är det skitigt och det skall det vara, en nedbrytningsprocess pågår nämligen där, likaså är det skitigt i ett filter, där får man dock skaka ur det ibland så man inte drar ner flöder för mycket och därmed sänker syretillförseln till bakterierna.

Viktigt att tänka på är att så sällan man bara kan lyfta en växt rotsystem, du stör den så mycket iom att den måste lägga växtkraft på att rota sig igen såfort den flyttas.

Jag kör på samma teori i alla mina kar, låt botten vara, filtret lika så i största möjliga mån, ansa växterna, skall du plantera om något så gör det långsamt, rycker du upp alla växter vid samma tillfälle får du nästan garanterat algproblem och annat tråkigt. Samma grundtanke i “lowtech” kar som i mitt teknikfyllda växtakvarium givetvis med olika rutiner i de båda men…

Ok, Vi har ett litet på 19 liter och ett på54. Tänkte att jag skulle prova att utföra det mha. de metoder som walstad rekommenderar. Hur skall jag tänka, vilka problem kan jag förvänta mig eftersom det är så litet. Var skall jag börja? Vill gärna använda mig av det som jag finner utomhus. Bor i närheten av skogsmiljö med bäckar och åar med bra vatten.
Mvh
Christin

Du har alla råd ovan, enig med Sultanen här. Ta det varligt med botten helt enkelt. Med små kar är det extra lätt att överbefolka också, då får du sköta karen noggrannare (fler vattenbyten, koll på filter etc). Du kan använda vatten från närmiljön om du har kasst kranvatten, annars är det mer jobb än man vill ha. Med en balans i karet har du helt enkelt ett fungerande kar, det innebär inte ett Walstad-akvarium (med jordbotten och bra ljus). Finns många “bland-tekniker” som inte har något specifikt namn men funkar alldeles perfekt ändå.

Hilsen,

/P

Ta det lugnt ! Tycker att 54 liters funkar utmärkt ! Utan att vara alltför petig,räkor skitar inte ner särskilt mycket.Kör lite underhåll på filter,peta inte för mycket i botten;om där nu inte finns problem.Nått litet vb då och då thats it ! “Keep it simple” :smiley: :shock:

Jag håller med de andra då jag nästan aldrig petar i bottnen på karen, har inte rört dem på 10 år nu, men det ena ska jag göra om i och med att jag ska testa COOPs kattsand i det, måste bra fixa fler hinkar till proseduren :smiley: :smiley: !!!

Så Jordbotten är inget att rekommendera för räkor? Det där med Walstad och Low-tech, är det verkligen samma sak? Olika blandtekniker… Kanske bäst att beskriva mina önskemål! Sen får ni rätta mig om jag är på helt fel kurs.

Jag vill ha 2 akvarium, ett är 19 liter och ett är 54 liter; som sköter sig själv i “evighet”, där växterna växer ordentligt (så att jag måste beskära/dela), som inte luktar (viktigt, luktstyrd allergi i familjen), och som helst klarar sig utan pump (men går detta inte, så går det inte!). Och dessutom vill jag ha räkor!!!

Det lilla till yngel och odling, men det skall fungera som blickfång ändå i dotterns rum. I det stora skall de indiska glasmalarna, stänktetrorna och räkorna bo. Det stora står på köksbänken.

Fungerar dessa kombinationer?
Mvh
Christin

Jag kan inget om det där med jordbotten…finns nog någon här som kan men det finns nog mer info på Plantswap.

Om jag hade varit du hade jag läst igenom Filtreringens ABC för att hitta rätt vad du vill ha i ett kar.

Jag har två kar igång( räkmackans 20 liters) och jag har mossor, rötter samt växter.
Jag har billfilter i dem och jag märker inte att det skulle lukta något speciellt.
Jag byter vatten varje vecka och växterna trivs lika bra som räkorna…

Skulle kanske tänka mig lite starkare lyse än vad jag har nu…men annars är jag mycket nöjd.

Hej!
Walstad och Low-tech är samma sak fast olika namn som deffenierar olika saker… Du kan helt klart ha jordbotten till dina kar (har själv provat att odla crystal räkor i jordkar). Det viktigaste att tänka på är vattenkvaliten, att du inte har överbefolkat. Du kan ha mycket färre invånare om du inte skall byta vatten eller ha filter… Jag blev tillslut tvungen att både skaffa filter och byta vatten då mina räkor blev fler.
En annan sak som kan vara värd att veta är att jordbotten blir kompakt och släpper ej igenom så mkt syre, därav kan det bildas sumpgas och KAN finnas en liten risk för lukt, men mest om du rör om i botten.

Om du tänker göra om akvariet eller plantera om växter ofta eller ha många invånare, rekomenderar jag inte dig att ha jordbotten. Annars kan det funka väldigt bra i många år.

Mvh Jerker