Nybörjare

Hej Räktokar,

Jag har haft mycket terrarie djur under mitt liv men sen jag fick barn har jag lagt ner alla former av djur pga tidsbrist. Jag gillar lite udda djur och det är kanske därför jag är här. Jag titta lite efter ciklider och andra fiskar men det känns tråkigt. Det här med räkor känns mycket spännande och det finns så många olika arter.

Jag har läst räkinfo här och flertalet inlägg och har fått någerlunda koll. Jag skulle ändå vilja fråga och se om någon av er har tid att svara. Det jag har är ett 60L akvarium med dubbel lysrörs armatur. Jag har ingen erfarenhet av akvarium alls. Vad mer behöver jag för att komma igång? En sorts pump har jag förstått och någon bottensubrat som sänker ph? Skulle vara mycket tacksam om någon kunde lista allt jag behöver och var jag kan köpa det billigast. Gillar era akvarium med bara stenar och mossa så skulle gärna vilja efterlikna det.

Vilken räka ska jag då satsa på? Ingen aning, hoppas på tips från er:) Jag har ganska lite med tid just nu så skulle gärna vilja ha en som kräver ganska lite underhåll. Vill att det finns god chans att den förrökar sig då de inte lever så länge. Måste man byta vatten så ofta som jag har läst en del av er gör?

Mycker bra forum detta på en hobby som jag inte ens visste att den fanns. Hoppas få igång mitt första räkakvarium och att jag blir biten precis som ni:)

PS har någon begagnade delar att sälja så hör gärna av er.

Mvh Steffo

Hallo!
Kul med en till räknörd på forumet! :stuck_out_tongue: Välkommen in i gemenskapen! :wink:

Hejsan och välkommen!

Filter är inget måste, men då måste akvariet vara riktigt väl inkörd med mycket växter. Därför är det rekommenderat med ett filter. Enklare och säkrare.

Mossa på sten eller rot brukar funka bra med räkor. Fastnar en hel del mumsig gojs i mossan där räkorna kan sitta och pilla.

Angående bottensubstrat så beror det på vad du har för vattenvärde från kranen och vilka sorter du har tänkt dig. Har du tänkt dig några Neocaridina sorter så behövs oftast inget speciellt, utan de brukar klara sig i de flesta vattenvärden. Neocaridina sorten brukar de flesta nybörjare börja med, som t ex Körsbärsräkor. Även de gula räkorna tillhör Neocaridina familjen så de skulle också funka för nybörjare.

Körsbärs är betydligt billigare, så de kan man skaffa en lite större grupp redan från början om man vill testa innan man vågar sig på de dyrare sorterna.

Sedan är det viktigt att kolla upp om din kommun använder klor eller kloramin i vattnet. Klor går att lufta ur, men kloramin kan skada räkorna i längden och bakteriefloran i akvariet påverkas enormt. Då behöver du nån slags vattenberedningsmedel, rekommenderar Seachem Prime.

Lycka till!

Hej du steffo
För det första : var bor du?

Jag kör själv mkt med räkor men tillsätter inget o kör med luft filter
Men jag har mer än 1 så det är därför men ett litet innerfilter bör du ha
Börja med som Johnny säger gul eller körsbärs räkan
Börja med några sen bygg på så du vet att ditt system är igång ordentligt
Några frågor ?

Tjena,

Tack för alla bra tips! Jag bor i Vellinge kommun ganska nära Malmö. Har mailat kommunen och frågat om dricksvattnet innehåller klor eller klormin så får vi se. Det jag hitta på hemsidan var att det innehöll detta:

Temp 10,7
H 8,2
COD 1,8
Konduktivitet 38
Alkalinitet 140
Hårdhet 6,0
Kalcium 32
Magnesium 5,5
Natrium 36
Järn <0,01
Mangan <0,01

Jag var nere på Hornbach i Malmö idag eftersom jag läste att Johnny skrev att det fanns billiga 54liters där. Så det blev till att spontanhandla 2st sådana idag:)

Har ni några tips på substrat om jag har ovan vattenvärden? Vill gärna ha något som passar med räkorna så att dem syns mycket. Kanske svart substrat?

Jag letar efter en tyst, strömsnål utvändig pump nu. Såg att du bor i Malmö bambam så har du saker att sälja vore det kanon:) Eller kanske räkor?

Jag har miljoner frågor, men ska inte plåga er med fler just nu:) Vill tacka för alla tips jag fått! Utan er hade jag aldrig kommit igång med detta.

Mvh Stefan

Hejsan
ja du steffo jag bor inte i malmö
Bor utanför hässleholm
men befinner mig en del i malmö
det jag har hittar du på
www.djursaker.se
Jag hade kört på svart substrat köpt små säckar för dom är ofta inte så vassa dom sterna

Fler frågor bara kör hårt. kommer snart vara utan internet verkar det som :wink:

Ganska högt PH, men Körsbärs och t ex Gula räkor klarar sig fint med det vattnet. Du kan köra i stort sett vilket substrat som helst. Bara det inte innehåller kalk.

Se bara till och köra in akvariet och den nya pumpen innan du introducerar räkor. Lägg i några småfiskar i nån vecka eller helst längre, eller så kan man krama i lite filtergojs från ett annat filter. Luftdrivna filter funkar bra med räkor om man inte har nåt emot ljudnivån. Ifall du hittar de så kallade ryggsäcksfilter/Hang-on filter så skulle jag föredra de före innefilter.

Hej igen,

Typiskt att vårt vatten innehåller mycket små mängder av kloramin:( Nu är det väl frågan om hur skadligt detta är? Är jag bergränsad till att kanske bara hålla 2 olika sorters räkor med detta vatten?

Läste att man kunde ta bort kloramin med Seachem Prime, men antar att det blir ganska dyrt och sturligt att hålla på med det i längden varje gång man byter vatten…

Sen hade jag ganska högt PH, men det borde väl gå att lösa med ett av de PH sänkande substraten? Det är väl en långsiktig lösning och man behöver inte hälla på mer subrstrat hela tiden?

Jag får väl ta mig en funderare, vill gärna ha möjlighet att utöka min hobby om jag sätter igång.

Mvh Stefan

Hej

Jag har haft lite problem när jag har använt vatten beredningsmedel ,räkorna har mått bra men
det vatten beredings medlet jag innehöll "ett ämne som skyddar slemlagret på fiskarna " vilket inte är ämnet som
neutraliserar tungmetaller ,kloramin etc. Under den tid som jag använde detta vatten berednings medel så fick jag inte någon förökning såg med egna ögon hur en hona lade ägg men inte lyckades fästa dom under kroppen pågrund av detta ämne ,Så välj ett vatten berednings medel som inte har några tillsatser som ska skydda slem lagret på fiskarna .Har för mig att det är extrakt från en alg eller ört.Annars är det inte speciellt dyr eller struligt att
hälla i lite vatten berednings medel när man byter vatten.

Ditt ph är högt men det beror fömodligen vatten verkat tar bort koldioxid från vattnet för att vatten ledningarna
ska hålla bättre.Så det kommer troligtvis inte ligga kvar på den höga nivå i akvariumet,men du kanske får vara försiktig med stora vatten byten så att ph värdet inte skiftar allt för kraftigt.

Om du börjar med körsbärsräkor ,white pearl eller gröna räkor så behöver du inte bekymra dig över ph värdet

Tack för input Bjar. Anser du att jag måste ha någon form vatten beredningsmedel? Jag har ingen aning hur pass farligt en liten mängd kloramin i vattnet är för räkorna…

Har ni något mätkitt att rekommendera för att hålla koll på alla värdena?

Mvh Stefan

Skulle nog rekomendera att du använder ett vatten beredningsmedel kloramin ska vara ganska farligt vad jag har hört.
Det finns "multi test " i akvarieaffärerna som visar ph ,kh,gh mm på en test sticka.

Sera Aquatan funkar kanon hos mig, till både gula och Crystal.
Har förökning på alla sorter. :stuck_out_tongue: