Nybörjare vad det gäller räkor :)

Tjenare :slight_smile: är det någon som kan lära mig lite om räk sorter och sådant?
har ingen större erfarenhet av räkor och har skaffat mig en räka men skulle vilja ha lite tips om sorter och vilka sorter som man kan ha i ett sötvattens akvarie.

Hejsan Dennis, välkommen hit.

Här finns lite mer å läsa om de olika räksorterna.
>>Räksorter

Räkor är förövrigt flockdjur så de trivs bäst i grupper. Men annars har de liknande krav som vanliga sällskapsfiskar, förutom vissa sorter som har lite högre krav på vattenkvalité och PH-värde.

Majoriteten av oss äger bara sötvattensräkor, så forumet kan man nog säga är ett sötvattens-räkforum.

Jaha va kul hehe jag är helt såld på på min räka hehe och vill ha fler men har inte fått några vettiga svar från zoo butiken där jag köpte den räkan jag har. Har kollat lite på bilder som ni laddat upp :slight_smile: riktigt häftigt men var får ni tag på era räkor?

Jag har ett akvarie på ca:200-250 liter med lite olika sällskaps fiskar.
skulle vilja ha lite olika räkor och hur går det ihop med min krabba i så fall?
Räkan jag har nu går bra ihop med krabban (bor under samma rot till och med)

MVH:Dennis

Det finns alltid risker med att hålla små räkor ihop med fiskar.

Vet du vad det är för räka du köpt?
Djuraffärer brukar vanligtvis sälja Amano:

Och körsbärsräkor
raksorter/koersbaersraeka-t1207.html

Utbudet brukar vara rätt tunt hos djuraffärer, så enklast är att leta bland hobbyodlare här. Kika bland våra annonser eller lägg ut en köpesannons själv om det är nån speciell sort du letar efter.

Bland våra länker i länkarkivet hittar du även utländska webbutiker som säljer räkor och andra skaldjur. Många tyska butiker brukar även kunna skicka hit utan några problem.

Ja det e precis en sådan jag har hehe. Ja och jag tyckte personligen att dom verkar inte veta riktigt vad dom pratar om på den djuraffären. Jag letar inte direkt efter en speciell sort så sett
men går det bra om man har lite olika sorter ihop? det blir inte slagsmål och sådan då?

Tack för svar :slight_smile: ska kika runt på annonserna

De flesta arter är kompatibla med varandra, men vissa sorter som tillhör samma artfamilj finns det korsningsrisk. Har man inget emot att de korsar sig så gör det inget att hålla flera olika arter tillsammans. Se bara till att de har ungefärliga krav på vattenvärden.

Korsningstabell
artiklar/korsningstabell-t1205.html

jaha okej :slight_smile: jag förstår tack så mycket. jag har inte en aning vad mina värden på vattnet är men min räka som jag har nu verkar trivas jättebra men bör nog göra ett vatten test. tack så mycket.
kommer säkert fråga mer men nu har jag lite kött på benen :slight_smile: tack så länge

Hej Dennis och välkommen…

Jag har bara varit här ett tag men det mesta kan du få reda på av dessa fantastiska människor på detta forum.
Jag har fått svar på alla mina frågor så det är bara att fråga…:slight_smile:

Jag började precis som Johnny sa och läste om sorterna och sedan om färgvarianterna för att till sist kolla upp korsningstabellen.

Sen kan du ju börja surfa runt bland alla trådarna då det finns frågor om det mesta…

Välkommen…

/ N